Opnieuw een remise aanpassing door bredere Haagse trams
Blijkens de opdrachtwaarde is de aanpassing geraamd op €5 miljoen. Bij de aanbesteding zitten maar liefst 150 documenten, dus begin op tijd.
Doel:
• Tramtracé van de Duinstraat aanpassen zodat twee nieuwe lage vloertrams elkaar kunnen passeren;
• Perrons van haltes Duinstraat van lijn 1 en lijn 11 geschikt maken zodat wordt voldaan aan de actuele richtlijnen;
• Verkeersveiligheid verbeteren en deze ruimtelijk goed inpassen in de bestaande omgeving;
• Ruimtelijke kwaliteit en duurzaamheid verbeteren door toevoegen van groen in de straat
De onderstaande criteria
Kwaliteitscriterium
Naam: GC1 1. Bereikbaarheid en beperken van hinderbeleving en overlast
Weging: 30
Kwaliteitscriterium
Naam: GC2 2. Risicobeheersing
Weging: 20
Kwaliteitscriterium
Naam: GC3 Duurzaamheid
Weging: 10
Prijs
Weging: 40
Inschrijfdeadline:
Datum: 20/11/2023 Plaatselijke tijd: 10:00
NDR
Naar het inzicht van Aanbestedingsnieuws moeten die kosten dus bij de koop van de trams worden opgeteld. Alle straten herinrichten op bredere trams is zo veel kostbaarder dan een tram aanpassen dat er geen mens voor geweest kan zijn als het bekend was bij de initiële inkoop, als de beslissing open en transparant tegen het gehele kostenplaatje zou zijn gemaakt.
Inmiddels heeft Siemens naast CAF ook een smalle tram, van 2.3 meter. Met als reclameslogan “Fits your city”. Alsof iemand overtuigd moest worden met deze basale minimumeis. Het is waarschijnlijk een pijnlijke waarheid die de oorzaak is van veel supply chain problemen. Grootte doet er toe.
Bron: Tenderned, 4 september 2023
Aanbestedingsnieuws 8e jaargang editie 7 september 2023
Zie ook:
https://www.tenderned.nl/aankondigingen/overzicht/309009/publicatie
Renovatie Tramremise Harstenhoekplein te Den Haag -raaien waarom?