Bomen Scheveningseweg sneuvelen door inkooporder

Algemeen, Leveringen

Na een inkooporder in Den Haag, voor nieuwe trams blijkt dat 91 bomen moeten worden verwijderd. De trams kunnen niet over de Scheveningseweg zonder dat er een nieuwe rails wordt aangelegd. Als gevolg daarvan kapt Den Haag nu 91 bomen. Daarvoor moeten zeker 51 nog gezonde bomen wijken. Ook worden 69 kastanjes gekapt, heeft het stadsbestuur besloten. De wortels van de bomen zijn verstrengeld om de rails.

De Haagse stadspartij wilde eerder al om de bomen te behouden speciaal smalle lichte trams bestellen, vergelijkbaar met de rood-witte PCC trams uit de Verenigde Staten, die het Haagse straatbeeld jarenlang domineerde. “Deze unieke historische bomenrijen zijn onlosmakelijke verbonden met de Scheveningseweg”, aldus gemeenteraadslid Gerwin van Vulpen tegenover de lokale nieuwszender, Den Haag FM. “We moeten alles in het werk stellen om het maximaal aantal bomen te behouden. 

Reizigersorganisatie Rover bepleitte juist voor de bredere Avenio trams en vindt het belangrijk dat door de stad dezelfde trams rijden. De Avenio-trams zijn 20 cm breder. De trams worden steeds lijnsgewijs vervangen. Onze redactie vond geen bijbehorende Tender. Vergelijkbare problemen ontstonden al eerder bij lijn 17.

Door de introductie van de nieuwe tram de Avenio op tramlijn 17 zijn de routes van de tramlijnen 15, 16 en 17 aangepast. Dit was noodzakelijk omdat de infrastructuur van de oorspronkelijke route van tramlijn 17 richting het Statenkwartier niet op korte termijn geschikt gemaakt kan worden voor de Avenio. Daarnaast gaat op tramlijn 15 vanaf april 2017 de Avenio rijden. Van de renovatie van Hollands Spoor omwille van de nieuwe trams is wel een aanbesteding terug te vinden.

De drempelwaarde voor trams is in 2016/17 € 418.000. Eerder in 2014 kostten 60 Avenio’s €155 miljoen. De kosten voor een tram zijn dan ruwweg €2,583 miljoen. Zonder nadere raamovereenkomst is voor de aanschaf van iedere nieuwe tram dus een aanbesteding nodig. Het roept de vraag op, of nu steeds de infrastructuur aangepast moet worden aan iedere nieuwe tram, alleen omdat niet naar een leverancier kan worden toegeschreven.

Bron: Omroep West/ Metropoolregio MRDH

Zie verder:

https://mrdh.nl/system/files/projectbestanden/Vervoerplan%202018%20HTMRail.PDF

https://www.mobility.siemens.com/mobility/global/SiteCollectionDocuments/en/rail-solutions/trams-and-light-rail/avenio-den-haag-en.PDF

Zie eerder:

Utrecht verlaagt alle haltes en vernieuwt remise na aanschaf nieuwe trams

* Naschrift redactie: de term “opgesplitste” uit de kop verwijderd.

2 comments

  • Ik snap de reactie van Rover helemaal niet. Zijn mensen in Den Haag dan in intelligentie zover achter geraakt dat zij menen dat een andere tram op de rails ze in verwarring brengt. In het verleden haaden we de grote gele monsters tweeramers, drieramers, PCC karren, groen gele bussen, de gele bussen van de NZH en meer. We hadden nooit een probleem. En zitten in de bijvoorbeeld brede randstadrail is ellende. Qua beenruimte heb je niets, gedwongen knietje vrijen en manspreading. Nee dit is onvoorstelbaar.

Geef een reactie