Haagse fietstunnel aanbesteding nog meer vertraagd
Den Haag heeft een reputatie als het gaat om de aanleg van tunnels. Niet in de laatste plaats omdat de bodem van zand is, waardoor je niet zomaar een tunnel ergens in kan funderen. De Haagse tramtunnel liep 4 jaar vertraging op door binnendringend grondwater. Dus hoe kon het nu komen dat de aanbesteding van de Haagse fietstunnel is mislukt? En ook weer met twee jaar vertraging volgens de gemeente zelf en volgens ons stond de aanbesteding al in 2016 als eerste op Tenderned.
Nou dit is dus de beruchte fietstunnel waar ook nog 2 woontorens gepland waren derbovenop. Is dat nou handig, in zandgrond bouwen met een nieuwe type grondeigen fundering, de zogeheten innovatieve CSM-wand, zie hier onder meer en een overzicht van de fotos hier. Halverwege 2020, zo was in 2019 beloofd, gaan we dat nog halen?
De tunnel moest de ene fietsenstalling met de andere verbinden, handig voor alle verwarde ambtenaren die niet meer weten waar zij hun fiets hebben gestald. Daarover stelden kamerleden zelfs vragen. Er zijn genoeg vragen te bedenken. Bouw en constructieve veiligheid komen er bekaaid vanaf, sinds het oude Ministerie van VROM is verdwenen. Alles wordt maar aan de sector overgelaten.
Getuige de vragenbeantwoording is die behoefte voor ietwat centrale regie van vraagstukken die niet door de markt worden opgelost er ook helemaal niet, niet vanuit het Ministerie. Terwijl er genoeg vragen over te bedenken zijn. Dit ging toch via de exotische aanbesteding met vooropdracht? Werkt die niet? Hoe werkt die vooropdracht? Gaat dat in andere gemeenten ook zo? Hoe gaat Den Haag de constructieve veiligheid borgen in het aanbestedingsproces?
De Minister wijst echter volledig voor de beantwoording naar de gemeente Den Haag. De anonieme vragensteller wordt summier beantwoord. Het antwoord dateert van 15 juni 2021.
Vraag:
Wat is de reden dat de aanbesteding van de verbindingstunnel tussen de bestaande en nieuwe fietsenstalling bij Den Haag CS tot twee keer toe mislukt is?Antwoord:
De aanbesteding van de bedoelde tunnel is gedaan door de gemeente Den Haag. Uit informatie van de gemeente Den Haag blijkt dat voor het beschikbare budget voor dit onderdeel van het project het niet mogelijk is de aanbesteding rond te krijgen.
Ja, dat heb je ook weleens. Dat je in de winkel staat en de portemonnee vergeten bent. Dat je dat heb als grote inkopende gemeente is desondanks toch wel bijzonder te noemen. Het roept vragen op over of bouwers andere verwachtingen hebben, dan de gemeente over bijvoorbeeld de bodemgesteldheid of de constructieve veiligheid, dan de gemeente dat heeft. Dat is wel waarschijnlijk want in de aanbesteding van de fietstunnel stond niets over de daar tegelijk te bouwen woontorens.Aanbestedingsnieuws vond dat toen wij er in 2018 en 2019 over schreven, ook maar bij toeval.
In een onderhandelingsproces kan je dat uitvragen, zowel vanuit de bezorgde marktpartij als vanuit de betrokken overheid, zodat je de risico’s goed kan borgen (immers deal or no deal, Die ruimte is er bij aanbestedingen pas op zijn vroegst bij de Nota van Inlichtingen of in een marktverkenning, maar het gaat dan altijd om kennis die je juist een voorsprong op de concurrentie moet geven en je dus niet graag in een grote groep deelt. Je bedrijfsgeheimen en kennis over zandgrond en zo, dat deel je in een persoonlijk gesprek met de klant, dat ga je niet doen in een vraag die vervolgens voor eeuwig op TenderNed prijkt.
Wij hebben nog wel een praktische tip voor alle sympahtieke ambtenaren uit schaal 12 en daaronder. Parkeer je fiets gewoon tegen een hekkie, op de veilige begane grond.