Dijksma: ERMTS aanbestedingsstrategie tweede helft 2017

Beleid

De aanschaf van de ERMTS is vertraagd. En vertraagd en vertraagd. Dat berichtten alle landelijke media, de afgelopen drie jaar, elk kwartaal. Staatssecretaris Dijksma zou de kamer op de hoogte houden van de voortgang van de aanbestedingsstrategie voor de uitrol van de ERMTS.  Die voortgangsbrief is inmiddels binnen. Uit de brief blijkt dat tot in de tweede helft van 2017 nog geen programmabeslissing met aanbestedingsstrategie te verwachten is.

Er bestaat geen standaardbenadering voor een aanbesteding van een systeem zoals ERTMS. Dus moet het ontwerp, de aankoop, de inbouw, het beheer en het onderhoud van verschillende onderdelen van het ERTMS-systeem voor infrastructuur en materieel aanbesteden en dat is, zo valt te lezen in de voortgangsbrief, heel erg ingewikkeld.

Om tot een aanbestedingsstrategie te komen hebben namelijk twee externe adviesbureaus een rapport uitgebracht: de MarktscanPlus en de Public Private Comparator (PPC) . Die rapporten hebben de hoofdlijnen voor een aanbestedingsstrategie vastgelegd. Die hoofdlijnen zijn via een internetconsultatie aan de markt voorgelegd en er bleek daarbij belangstelling van wel 14 partijen, naast leveranciers ook onder meer consultants. Daarnaast was er ook nog advies van diverse aanbestedingsexperts in het zogeheten Tenderboard ERTMS.

De aanbestedingsstrategie zelf is met al dit advies, nog niet afgerond. Er is alleen een aanbestedingsstrategie op hoofdlijnen. Daarvan wil men de uitgangspunten wel delen met de Tweede Kamer. Het gekozen aantal leveranciers vormt bijvoorbeeld een belangrijke bouwsteen van de (red. aanbestedings)strategie. Na nog wat wolligs merkt de brief plots op dat als uitgangspunt wordt aanbesteed aan twee leveranciers. Dat is dan voor de infrastructuur van het ERMTS. Die wordt apart aanbesteed van het materiëel waar het systeem in geimplementeerd moet worden, maar alleen “wanneer dat nodig is”.

“het ERTMS-systeem en het kennisintensieve onderhoud ervan integraal worden aanbesteed aan de twee eerdergenoemde ERTMS-leveranciers. Voor het storingsonderhoud worden de bestaande onderhoudscontracten gerespecteerd, volgens de werkwijze van ProRail. Aannemers voor de inbouw van ERTMS worden bijvoorbeeld pas gecontracteerd op moment dat dit nodig is. Naar verwachting zal deze keuze leiden tot vijf tot tien contracten voor aannemers.”

Als al die uitgangspunten vastgelegd zijn, dan gaat het Tenderboard ERTMS nog een afrondend advies geven op de aanbestedingsstrategie. Maar voor het zover is, gaat het programma eerst nog een aantal onderwerpen verder uitwerken. “Naar verwachting zal in de tweede helft van 2017 de programmabeslissing, waarvan de ACS onderdeel uitmaakt, aan uw Kamer worden aangeboden.”

 

Zie: http://www.ertms-nl.nl/Actueel/608924.aspx
en:
stand_van_zaken_aanbesteding-_en_contracteringstrategie_ertms-2

https://www.technischweekblad.nl/nieuws/het-ene-ertms-is-het-andere-niet/item2590
https://www.nrc.nl/nieuws/2016/01/14/dijksma-vertraagt-invoering-veiligheidssysteem-voor-spoorwegen-a1410148 14 januari 2016
http://romagazine.nl/eu-jarenlange-vertraging-van-ertms-project/12314  2 oktober 2015
http://www.spoorpro.nl/materieel/2015/06/04/aanbesteding-ertms-mogelijk-vertraagd-door-fyra-enquete/ 4 juni 2015
https://www.deingenieur.nl/artikel/nieuwe-treinbeveiliging-internationaal-een-blok-aan-het-been 31 augustus 2012

Geef een reactie