Huizing: Tweedeling in de markt bij aanbesteden is voor niemand goed

Beleid

Huizing noemt de tweedeling in de markt tussen grote en kleine aanbieders zorgelijk.  Dat zegt hij in een interview met het vakblad van SMI en Uneto-VNI  (Belangenbehartigers van installateurs). Met name in het MKB vinden bedrijven aanbestedingen te ingewikkeld en te duur. “Dat verkleint de keuze voor de opdrachtgevers en leidt tot een tweedeling in de markt. Dat is voor niemand goed.”

In de nieuwe Aanbestedingswet is wel al veel verbeterd, vindt Huizing. Als voorbeeld noemt hij de introductie van de Eigen Verklaring, waardoor inschrijvende partijen veel bewijsvoering pas na daadwerkelijke selectie hoeven op te voeren. SMI  merkt bij monde van Marissa Willemse van SMI echter op, dat bedrijven het nieuwe model van de Eigen Verklaring juist als een lastenverzwaring zien, omdat het invullen daarvan onduidelijk is.

Ook noemt Huizinga de mogelijkheid van het functioneel specificeren, als uitkomst voor de ondernemer. “Belangrijk is ook dat de opdrachtgever met functionele beschrijvingen komt in plaats van het specifiek beschrijven van een oplossing. Als je voor de verlichting van een kantoorruimte al een bepaald soort lamp voorschrijft, in plaats van 50 lux te vragen, verklein je de speelruimte voor innovatieve oplossingen om op een andere manier aan 500 lux te komen.”

In het artikel wordt verder opgemerkt dat er veel installateurs op de oproep hebben gereageerd om mee te doen aan het traject Beter Aanbesteden. Huizing tekent daarbij, volgens het Vakblad, wel aan dat de regelgeving van het aanbesteden niet uitsluitend als doel heeft het bedrijfsleven beter van dienst te zijn, maar om uiteindelijk voor de burger de beste prijs-kwaliteit verhouding te garanderen bij overheidsprojecten.

Zie verder www.smiweb.nl
http://www.smiweb.nl/userfiles/smiweb.nl/Publicaties_overig/Verbinding_04-2016_artikel_Matthijs_Huizing.pdf

Bron: Vakblad de Verbinding, september 2016

Geef een reactie