Den Helder over op blauwe diesel – Aanbestedingsnieuws

Den Helder over op blauwe diesel

Het wijkbeheer van de gemeente Den Helder rijdt voortaan op blauwe diesel. Eerder reden deze wagens op gewone diesel. Maar nu rijden ze op speciale diesel. Deze stoot minder gevaarlijke stoffen uit, zoals roet, fijnstof en CO. De diesel is echt blauw van kleur en heet daarom blauwe diesel. Omdat team Wijkbeheer elk jaar 50.000 liter diesel tankt, scheelt het heel veel CO2-uitstoot, namelijk bijna 159.000 kg.

Remco Duijnker, wethouder Energieneutraal opende woensdag 22 september jl. de tankinstallatie. Hij is als wethouder verantwoordelijk voor het verduurzamen van de gemeente.

De wethouder is erg blij met de tankinstallatie.

“Met blauwe diesel kunnen we in dezelfde wagens blijven rijden. Ondertussen besparen we wel flink op de CO2-uitstoot met deze brandstof.” De tankinstallatie is alleen voor de auto’s van team Wijkbeheer, andere auto’s mogen er niet tanken.

Bron: Den Helder, 7 oktober 2021

©Den Helder 2021

 

Volgens een leverancier van blauwe Diesel Vos Olie en Gas BV (deze redactie kon niet achterhalen wie de blauwe diesel aan Den Helder levert) wordt Blauwe Diesel niet geproduceerd uit fossiele (ruwe) olie, maar uit plantaardige afvaloliën. De blauwe kleur blijkt te komen, zo stelt Autoweek, van een Finse leverancier Neste.

Naast Vos zijn ook Neste en andere leveranciers erg optimistisch over de milieuvriendelijkheid van blauwe diesel. Technisch is blauwe diesel van een betere kwaliteit dan gewone diesel, verbrandt schoner, is het hele jaar winterbestendig en is zuiverder dan de oude diesel. Met het gebruik van blauwe diesel reduceert u namelijk tot 90% CO2 uitstoot.

Blauwe diesel is ook volledig biologisch afbreekbaar wanneer het in de bodem of oppervlaktewater terecht komt, zeker in de maritieme en groensector is dit van groot belang, het veroorzaakt dus geen blijvende schade aan natuur en milieu. Tevens stoot blauwe diesel 9% minder stikstofoxiden uit en verlaagt het de roet en fijnstof emissie fors.

 

 

Volgens het AD wordt blauwe diesel (HVO) niet meer aangeraden, al blijft het cryptisch in het artikel waarom dan, maakt men er melding van dat diesel afkomstig is van dierlijke vetten. Milieudefensie vindt het schadelijk omdat er palmolie in zit en het daarom nog zelfs beter voor het milieu is om op gewone diesel te rijden. De blauwe diesel zou echt gemaakt zijn van afval uit de voedingsmiddelenindustrie.

Aanbestedingsnieuws concludeert voorlopig maar dat het al net zo transparant is als met groene stroom, zonder een garantie van oorsprong van individuele druppels en dat die garantie dan ook echt garant is, omdat je zelf de hele keten gecontroleerd hebt, weet je het niet. Een behoorlijke black box dus. Er komt iets in, er gaat iets uit, maar vraag niet hoe. Die kun je natuurlijk wel omarmen maar als er ineens geen enkel bos meer om je heen staat, moet je ook wel een keertje wakker worden.

https://milieudefensie.nl/actueel/zelfs-diesel-is-beter-dan-biodiesel

https://www.ad.nl/auto/waarom-wordt-blauwe-diesel-niet-meer-aanbevolen~a0f00992/

Kap in Den Helder:

https://www.behoorlijkbestuur.nl/2021/06/17/bomen-kappen-in-het-rehorstpark-in-den-helder-uit-den-boze-van-de-groene-long-blijf-je-af/

https://petities.nl/petitions/voorkom-kap-van-bomen-op-het-runpad-in-den-helder?locale=nl

https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20210617_43475466?utm_source=google&utm_medium=organic

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *