Arriva wint ook Maas-Pilot Limburg

Vandaag heeft Arriva de aanbesteding van de Mobility as a Service pilot ‘Grenzeloze Mobiliteit’ gewonnen. Hiermee heeft Limburg de primeur met de lancering van het nieuwe landelijke platform Via-Go van Arriva. Dat is een applicatie waarmee reizen van deur-tot-deur met zoveel mogelijk verschillende vervoersmogelijkheden gefaciliteerd wordt.

De pilot start in februari 2020 en heeft een looptijd van twee jaar. De pilot in Limburg is één van de 7 nationale MaaS-pilots en is door de provincie Limburg en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, in samenwerking met Programmabureau Zuid-Limburg Bereikbaar uitgeschreven. Met Via-Go wordt volgens Arriva de persoonlijke, ook internationale, mobiliteitsbehoefte van reizigers in Nederland, Duitsland en België, gekoppeld aan een aanbod van verschillende, duurzame mobiliteitsvormen aan weerszijden van de grens.

Onder andere deelfietsen, deelauto’s, taxi en het ov zijn onderdeel van een persoonlijk mobiliteitsadvies. Ook de eigen fiets, e-bike of auto kan hierin worden meegenomen. Met Via-Go kan de reis direct worden geboekt en betaald. De reisassistent begeleidt de reiziger vooraf en tijdens de reis. En bij onverwachte omstandigheden, zoals het weer of een omleiding, past de reisassistent het reisadvies desgewenst aan.

Samenwerking derden 

Arriva, een DB Compagny, realiseert dat Via-Go in samenwerking met de bedrijven Tranzer en TURNN. Deze partners leveren bewezen technologie in de vorm van een multimodale reisplanner en mobile ticketing. Via-Go vervangt bij livegang de huidige reizigersapp van Arriva, waardoor de vervoerder direct klaar is om ook andere beschikbare modaliteiten naast het ov in heel Nederland in het reisadvies mee te kunnen nemen.

Tranzer is een bedrijf uit Amersfoort dat alle mobiel vervoer gegevens verwerkt. Het bedrijf bezweert op de website dat het daarbij rekening houdt met de AGV Privacy-richtlijn, maar heeft in tegenstelling tot zo veel andere reisplanners dus ook je adres en je geboortedatum nodig. Je mag daar bezwaar tegen indienen en je krijgt dan binnen 3 weken bericht. De bestuurders zijn geliëerd aan Purple Orange BV, voorheen Purple Orange Tree. Die willen je fiets afpakken. “Als mobiliteit goed georganiseerd is, dan heeft niemand nog een eigen auto, scooter of fiets nodig.” 

TURNN daarentegen, dat komt uit Breda, is onderdeel van de ICT Groep uit Barendrecht  die recent BVN overnam, waar TURNN voorheen toe behoorde. Volgens een ander blokje op dezelfde site behoort TURNN tot In Traffic in Nieuwegein. TURNN verzamelt naast je geboortedatum ook je bankrekening, e-mail, IP en BSN-nummer en deelt die gegevens vervolgens met WordPress, Facebook en Linkedin, SalesForce, Topdesk, ook door middel van tracking cookies. TURNN won ook de MAAS-pilot in Eindhoven, waarmee medewerkers van ASML en gemeente Eindhoven zakelijk en privé kunnen aangeven waar ze zoal naartoe gaan. Daarnaast is TURNN ook al de samenwerking aangegaan met QBuzz, voor hetzelfde MaaS-project. In 2020 gaan ze naar eigen zeggen: “oogsten”.

Privacy

Aanbestedingsnieuws vraagt zich af of het zomaar mogelijk is dat gevoelige informatie die volgens de wet zorgvuldig via is beschermd, en wordt gecontroleerd door de Autoriteit Persoonsgegevens ook via dieper in de keten betrokken ondernemers door vervoerders zo kan worden open gegooid. Dat is toch wel interessant om te weten voor het geval dat het ook wordt gedeeld met Belgische en Duitse bedrijven in de regio. Hoe komen ze anders aan de internationale “mobiliteitsbehoefte” van Nederland België en Duitsland?

Het gaat niet alleen om of je nu veilig de deelfiets kan pakken van Kerkrade naar de Mediamarkt in Herzogenrath, dat zal dan wel.  Registreren ze ook je geloof of weten ze al genoeg als je invult dat je naar de – we noemen maar iets- Sint Lucassingel 70 of de Bogaardenstraat 37 moet en nu wil weten of je beter de bus of de deelfiets kan pakken? Weet de DB dat dan ook? Aanbestedingsnieuws krijgt het idee dat er toch minder licht over werd gedacht,vroeger.

Niet dat AN op zich tegen het vergaren van data is, meten is immers weten, maar de in het verleden geïntroduceerde oplossingen geven geen hoop dat meer data leidt tot betere oplossingen.

Zie ook de Tender Raamovereenkomst van het Ministerie van Infrastructuur die ter waarde van 20 miljoen is gegund aan een hele serie vervoers/databedrijven

https://www.tenderned.nl/tenderned-tap/aankondigingen/157416

Den Haag houdt proef met deelfietsen: niemand weet waarom (update)

 

Babbelende fietsen (update)

redactie Auteur

Comments

Geef een reactie