Aanbesteding parkeerflat van 10 lagen Eindhoven Airport stopgezet – Aanbestedingsnieuws

Aanbesteding parkeerflat van 10 lagen Eindhoven Airport stopgezet

De aanbesteding van de 10 verdiepingen hoge parkeergarage op Eindhoven Airport is “voorlopig”stopgezet. Redenen  hiervoor zijn het schorsen van het bestemmingsplan door de Raad van State, na gegronde bezwaren van milieuorganisaties en de door de Coronacrisis sterk afgenomen vluchtbewegingen op Eindhoven Airport. Dit is vrijdag 28 augustus door de luchthaven bekendgemaakt en heden 31 augustus 2020 doorgevoerd op het aanbestedingsplatform Tenderned.

Wij van Aanbestedingsnieuws, althans Redactie Eindhoven, zijn er blij mee dat dit megalomane project de koelkast in gaat om er hopelijk nimmer uit de worden gehaald. Wij motiveren onze vreugde aan de hand van twee feiten. Een parkeergarage van 10 verdiepingen voor ongeveer 4000 auto’s. Na een lange vlucht met te weinig beenruimte kom je aan op de airport om vervolgens je auto 10 lagen naar beneden te laten kringelen. Natuurlijk zou je autoliften kunne installeren, dat is al eerder gedaan met bijvoorbeeld het parkeerdak van de voormalige V&D in Den Haag. Maar die twee autoliften hadden toch niet de capaciteit om de logistiek van het inrijden en uitrijden tijdig af te handelen. Daarnaast speelt een rol dat meer en meer auto’s elektrisch aangedreven worden en autobranden komen tegenwoordig niet zelden voor en de elektrieke auto staat er nu niet om bekend gemakkelijk geblust te kunnen worden bij brand. Waterdompelcontainers oplossing voor brand elektrische voertuigen Zo’n dompel container is leuk voor één auto maar wat als er een wagen in brand vliegt op een bijvoorbeeld zevende verdieping en er door deze brand meerdere exemplaren in de brand vliegen. Dat wordt één groot inferno en een instabiel gebouw op de koop toe. De luchthaven brandweer zal er niet voor opgesteld staan en de Eindhovense brandweer heeft onderhuids toch nog wel last van een Herculesramp trauma, getuige het “altaar” in het Eindhovense brandweermuseum.

Je kunt het natuurlijk grotendeels voorkomen door een bordje bij de ingang zoals bij Duitse parkeergarages en LPG het geval is, maar als meer en meer auto’s elektrisch zijn aangedreven is dat niet houdbaar. Kortom wij op de redactie rouwen er niet om, maar vinden het wel vreemd dat Corona dan weer gebruikt wordt als een der argumenten om het proces op te schorten, temeer omdat in de aanbesteding expliciet vermeld wordt dat:

Buiten de realisatie is het van belang dat de operationele processen op Eindhoven Airport niet worden verstoord alsmede dat de beschikbaarheid van een nog nader te bepalen aantal parkeerplaatsen gedurende de bouw wordt gegarandeerd.

Dan is het juist zaak dat je in de luwte door Corona “gas” geeft om de bouw te realiseren, in Eindhoven niet geheel onbekend omdat zij een aantal verkeerswerken heeft vervroegd omdat er in de Corona tijd minder overlast is. Versnelde aanbesteding Kennedylaan Eindhoven.

Bron: Tenderned 31 augustus 2020 https://www.tenderned.nl/tenderned-tap/aankondigingen/204051

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *