Aanbesteding N279 vertraagd door Corona
Omdat de aanbesteding voor de herinrichting van de N279 van Den Bosch naar Helmond via Beek en Donk (en ook Maaskantje) is vertraagd, zijn de onderhoudswerkzaamheden naar voren geschoven. Het gaat dan volgens de provinciale website om het stuk tusen Veghel en Asten, even voorbij Helmond. Dat is voor de provincie noodzakelijk om de veiligheid te waarborgen.
Zo worden bij Beek en Donk over een lengte van drie kilometer delen van de asfaltdeklaag vervangen en voegovergangen gerepareerd. In september zijn de op- en afritten naar de N270 bij Helmond aan de beurt. Duidelijk is ook dat andere stukken asfalt op de N279 dicht tegen vervanging aan zitten. De provincie inventariseert momenteel welke stukken komend jaar nog meer in aanmerking komen voor levensduurverlengend onderhoud. Onlangs zijn extra werkzaamheden uitgevoerd tussen Helmond en Bakel waar over ruim 2 kilometer de deklaag deels is vervangen en afgelopen week zijn ernstig beschadigde voegovergangen bij Veghel gerepareerd.
Het was eigenlijk de bedoeling om deze essentiële werkzaamheden samen te laten vallen met de herinrichting van de N279. De aanbesteding daarvoor en dus ook de daaropvolgende werkzaamheden zijn echter vertraagd. Brabant houdt er in elk geval al rekening mee dat de uitspraak eind 2020 kan plaatsvinden en ten gunste van de provincie.
Mocht de zitting dan plaatsvinden en een voor de provincie gunstige uitspraak volgen, dan kan begin 2021 met de aanbesteding worden gestart. Dat is een jaar later dan gepland. Om te zorgen dat er geen verdere vertraging optreedt, worden alle voorbereidingen voor de start van de aanbesteding nu al getroffen.
De provincie legt de schuld daarvan neer bij de rechter in het persbericht van 24 april 2020. De Raad van State heeft nog geen beslissing genomen. Aanbestedingsnieuws vraagt zich sterk af, of dat wel terecht is. De weg ligt er namelijk al een hele tijd en zolang is er ook niks aan het asfalt gedaan. Christophe van der Maat zit er zelf ook alweer jaren en heeft dus zelf het plan zódanig ingeschoten dat het nog niet gedaan is en er talloze bezwaren in zijn gediend. Als je kijkt naar wat het herinrichtingsplan voorstelt, kun je niet verbaasd zijn om de ingediende bezwaren.
Die plannen voor de herinrichting omhelzen nogal wat. Dat is onder meer om de omleiding om Dierdonk en een verdubbeling van een weg waar afgezien van wat spitsverkeer tussen de kleine dorpen, alles bij mekaar zo’n 20.000 inwoners en Helmond/Den Bosch, nagenoeg niemand gebruik van maakt. Op Google maps moet je echt lang zoeken voor je een auto ziet. Dat is, omdat dat in het echt ook zo is. Kinderen gaan er skeeleren in slalom door de strepen, net na schooltijd. Door een verdubbeling van de weg verdwijnt ook weer de bestaande bomenrij aan weerskanten, wat ook weinig bevorderlijk is voor het draagvlak. In een regio waar het in de krant komt als je een pak melk hebt om laten vallen, omdat er echt nooit wat verandert, is dat echt wel “keiveul”.

Dat patroon zag de Redactie van Aanbestedingsnieuws al eens bij de A69 nieuwe verbinding Snelweg van Knegsel naar Steensel en de daarmee gepaard gaande verviervoudiging van de grotendeels eenbaans rijweg deels ook met traktorpad, waarvan bij gunning bleek dat het tracé midden over het bos loopt, en dat dit allemaal geregeld is, via het concept “getrechterde besluitvorming”. En dat was dan 92,5 miljoen. Een erg dure procedure via een vrijwel onmogelijk bestuurlijk traject, met afslagen vlak langs huizen en met een forse kaalslag op het omliggende groen, Wie zorgt er dan nou voor vertraging?
Voor de veiligheid is dus alleen het werk aan het asfalt nodig. En die essentiële werkzaamheden zijn dus alvast gedaan. Onlangs zijn extra werkzaamheden uitgevoerd tussen Helmond en Bakel waar over ruim 2 kilometer de deklaag deels is vervangen en afgelopen week zijn ernstig beschadigde voegovergangen bij Veghel gerepareerd.
De Raad van State zich nog niet heeft uitgesproken over de bezwaren op het Provinciaal Inpassingsplan N279 Veghel-Asten. Dat plan is in december 2018 vastgesteld door Provinciale Staten. Daarop zijn 69 individuele bezwaren ontvangen. Zie ook de berichtgeving daarover in het Brabants Dagblad.
Gedeputeerde mobiliteit Christophe van der Maat had erop gerekend dat er dit voorjaar een uitspraak zou zijn. In het eerder genoemde persbericht, zegt hij erover:
“Balen, zeker gezien het grote belang van dit project voor de doorstroming en de veiligheid, maar het is niet anders.”
De verwachting van de provincie is nu dat de Raad van State dit N279-dossier in de tweede helft van dit jaar behandelt, maar die voegt er tegelijk aan toe, dat dit door de corona-uitbraak niet zeker is. Mocht de zitting dan plaatsvinden en een voor de provincie gunstige uitspraak volgen, dan kan begin 2021 met de aanbesteding worden gestart. Dat is een jaar later dan gepland. Om te zorgen dat er geen verdere vertraging optreedt, worden alle voorbereidingen voor de start van de aanbesteding nu al getroffen.
Omdat we dus toch iets of iemand de Zwarte Piet wilden toeschuiven en niet de rechter, die er ook niets aan kan doen dat hij nu ineens thuis moet werken, hebben we in de kop maar “door Corona” gezet. Dat lijkt Aanbestedingsnieuws wel feitelijk.
Zie ook:
Persbericht: Extra onderhoudswerkzaamheden N279 Veghel-Asten
waarvan deze screenshot is genomen dd. 28-4-2020

https://www.youtube.com/watch?v=MecQY-HBQRg
1 thought on “Aanbesteding N279 vertraagd door Corona”