Zuid Holland gaat veerdienst aanbesteden

Concessies

Zuid-Holland gaat een veerdienst aanbesteden tussen de Zuid-Hollandse eilanden en het vaste land is voor de provincie Zuid-Holland De veerdienst moet varen tot aan de opening van de Blankenburgertunnel (naar verwachting 2022), waarna er naar verwachting van de provincie geen veerdienst meer nodig is. Dat bericht de provincie vandaag.

Wethouder Pleijsier van Maassluis sprekt dit tegen. “Er is geen direct verband tussen de komst van de Blankenburgtunnel en het voortbestaan van de veerpont”, aldus Wethouder Pleijsier: “De aanbesteding van een nieuwe concessie voor het veer wordt door de provincie gedaan. Het veer is noodzakelijk. Maassluis heeft daar een stem in. Wel zal het zo zijn dat het gebruik door snelverkeer afneemt als die tunnel er eenmaal ligt.

De provincie stelt in de aanbesteding dat het veer maximaal €1 mln. per jaar mag kosten. Gelet op het belang en de meerwaarde van de veerdienst voor de regio is daarom het uitgangspunt dat de gemeenten en andere regionale partijen een bijdrage leveren aan de exploitatie van het veer. De provincie streeft naar een regionale bijdrage van €250.000 per jaar.

Dit is ook relevant voor de vraag of er nieuwe veerboten moeten worden aangeschaft om de huidige sterk verouderde schepen te vervangen. Zo is de motor van een van de veren weleens kapot geweest  en konden de pontjes niet varen.

Voor leerlingen is de veerdienst een onmisbare veerdienst tussen het eiland en Rotterdam. Op dit moment rijdt Connexxion op de veerdienst. Elke 20 minuten is er een afvaart en in de spitsuren elke 10 minuten maar in de nacht wordt niet gevaren.De tarieven voor een kaartje zijn nu:

(v.a. 01/01/16) voetganger* fiets*/

brommer

motor* auto* vrachtauto* zwaar

verkeer*

enkele reis 0,85 1,30 2,45 4,30  9,95 19,90
saldopas 0,59 0,93 1,71 2,62  6,01 12,02
maandabonnement 17,75 27,90 51,50 78,75  –
schoolkaarten 3,30 7,85*  –  –

De opdracht staat nog niet op TenderNed.

Geef een reactie