Vervoerregio Amstelland Kan beter: 400.000 boete

Je zal maar inschrijven op een aanbesteding, winnen en dat je dan een persbericht tegen je krijgt met de mededeling “kan beter“. Na tig adviescommissies pas je je plan dat toch al de beste was, anders had je niet gewonnen, nog wat aan. Half jaar later: €400.000 boete wegens wat de Telegraaf noemt: wanprestatie. En de boete kan nog verder oplopen tot €2 miljoen.

Bij wanprestatie mag je een contract eenzijdig opschorten omdat de tegenpartij zijn beloften niet nakomt. De punctualiteit is ondermaats, er zijn storingen in het wifi-scherm. Dat de Vervoerregio zelf misschien ook wel boter op het hoofd heeft, daar hoor je niemand over. Dat is niet zo populair bij de landelijke dagbladen.

Amstelveen kreeg voor een habbekrats het beste van het beste. Connexxion zou vaker gaan rijden, met grotere bussen, op meer lijnen, elektrisch, dag-en-nacht naar Schiphol met R-net. En een snelbus van Haarlem naar Amsterdam Bijlmer. Alles draait in deze consessie om duurzaamheid. Na drie jaar rijdt 80% van de busvloot elektrisch, dus uitstootvrij. Dat lezen we via het oude persbericht van Connexxion.

In juli berichtte de Vervoerregio nog dat

Het dagelijks bestuur van de Vervoerregio Amsterdam heeft het vervoerplan van Connexxion voor de OV-concessie Amstelland en Meerlanden 2018 definitief vastgesteld.

Bovendien liet de Vervoerregio weten dat het plan niet zomaar door Connexxion op eigen houtje was bedacht. Integendeel:

“Voor dit vervoerplan heeft consultatie van gemeenten plaatsgevonden bij het opstellen van het programma van eisen en bestek. Ook is advies ingewonnen bij de Reizigersadviesraad en de adviescommissie. Afgelopen mei zijn er informatiebijeenkomsten georganiseerd voor raadsleden en bewoners.”

Van de suggesties die daar naar voren kwamen is bekeken of ze nog tot een beperkte aanpassing van het vervoerplan konden leiden.” Iedereen had suggesties. Niemand zei nee, dit plan is volstrekt onhaalbaar, voor die prijs krijgen we nooit fatsoenlijk openbaar vervoer. Nee is namelijk een heel moeilijk woord. Nog veel moeilijker dan sorry. Raadsleden kunnen heel goed zeggen “Sorry, maar kan je misschien doorrijden tot de halte Sportcomplex Koning Willem Alexander.” Ze zeggen echter nooit “nee, ben je mal, wat is dit nu voor plan”.

©Pixabay 2018 Alexas Photos

Volgens de vervoerregio is sprake van tenminste 3,8% rituitval (de norm is 0,5%, de rituitval in 2017 bedroeg circa 0,25%), wordt er een punctualiteit van 68,6% gemeten en vertrekt tenminste 10,3 % van de ritten meer dan vijf minuten te laat vanaf het beginpunt. Daarnaast is in geen van de ruim 100 nieuwe voertuigen een werkende WIFI-verbinding aangetroffen en is in 25% van de gevallen geconstateerd dat de reisinformatie in de bus niet voldoende werkt.

De tekortkomingen in de uitvoering van de dienstregeling moeten uiterlijk 1 maart opgelost zijn. Voor een aantal andere zaken, zoals het operationeel hebben van de kaartautomaten en servicepunten, geldt dat Connexxion tot 16 april de tijd krijgt. Alles duurzaam. Allemaal extra verbindingen en dan klagen over dat de wifi niet werkt.

Nou nou nou. Al die arme reizigers in Amstelveen die nu aan de buschauffeur moeten vragen bij welke halte ze er uit moeten. Het lijkt wel de 20e eeuw. Dat kan toch niet. Je kan toch niet vervoerd worden zonder wifi-scherm? Dalijk stap je per ongeluk in Hoofddorp uit. Dat wil echt niemand.

Zo krijg je dan een na-onderhandeling, over boetes en services, op een hele vervelende manier, met een stok in de hand, waarbij steeds met sancties wordt gedreigd, terwijl je die onderhandeling over hetzelfde net zo goed van tevoren had kunnen voeren, met behulp van een wortel. Dat kun je best te vuur en te zwaar proberen uit te vechten. Maar als je er sowieso nog tien jaar aan vast zit, kun je dat ook niet doen.

Zie ook: Vervoerregio Amstelland, 2 februari 2018

https://www.connexxion.nl/reizen/1190/amstelland-meerlanden-vaker-rijden-grotere-bussen-en-nieuwe-verbindingen/4778

https://vervoerregio.nl/artikel/20180201-boete-voor-tekortkomingen-ov-in-amstellandmeerlanden

Verdere achtergrondinformatie:

Brief aan Connexxion

Brief aan regioraad

Rapport Vitence

Verdwenen persbericht: Kan beter

redactie Auteur

Geef een reactie