SBIR circulaire viaducten overspoeld met reacties

Rijkswaterstaat heeft vorige week de fase van beoordeling afgerond van de SBIR aanbesteding “SBIR circulaire viaducten”. De beoordelingscommissie is positief verrast door de 32 inschrijvingen en heeft na uitvoerig overleg de 10 best scorende (met gemiddelde van een 8) consortia geselecteerd. SBIR staat voor Small Businesses Innovation Research en is een methode om onderzoek en ontwikkeling (R&D) te stimuleren. De SBIR moet uiteindelijk een van-de-plank model voor het bouwen van viaducten opleveren, benodigd voor een toekomstige grootschalige vervangingsvraag. De meeste viaducten zijn in dezelfde tijd gebouwd.

IS SBIR een PCP? Het is een leuke borrelvraag, behalve als je eerst alle acroniemen moet toelichten. De SBIR-procedure kenmerkt zich door twee fasen: een initiële fase en een prototype fase en is wat dat betreft niet te onderscheiden. Het is een vorm van innovatief inkopen die zich dus iets onderscheidt van de procedure uit de Commissie handreikingen voor inkopers, de Pre Commercial Procurement, doordat Rijkswaterstaat vooral de SBIR uitvoert. Bij een PCP-aanbesteding zijn volgens PIANOo de looptijden langer. PIANOo ziet dus een duidelijk onderscheid.  De term is via Ierland overgewaaid en komt uit de Verenigde Staten , waar Small “minder dan 500 employees” betekent: .

Geselecteerde consortia (op alfabetische volgorde) zijn de volgende Small Businesses *knipoog*
Arcadis Nederland BV,
Consortium Vici v.o.f.,
Heijmans Infra B.V.,
Max Bogl Nederland BV,
Mobilis B.V., N.V.
BESIX S.A.,
Nebest B.V.,
Royal Haskoning DHV,
Studio RAP en
Witteveen+Bos Raadgevende Ingenieurs BV gaan door naar de fase van haalbaarheidsonderzoek.

De aankondiging van de SBIR circulaire viaducten vond in februari 2020 plaats tijdens de Week van de circulaire economie 2020. Een groot aantal partijen heeft daar gehoor aan gegeven, wat heeft geresulteerd in maar liefst 32 inzendingen. De beoordelingscommissie bestaande uit: Andrea Chao (Advocaat, Simmons & Simmons), Mark Huijbregts (Hoogleraar Integrale Milieu-analyse, Radboud Universiteit Nijmegen), Harald Versteeg (Transitiemanager, de Bouwcampus), Robert de Roos (Topadviseur Techniek, Rijkswaterstaat) en Frederieke Knopperts (Programmamanager Klimaatneutrale en Circulaire Infrastructuur, Rijkswaterstaat), stonden voor de uitdaging 10 voorstellen te selecteren die doorgaan naar de fase van haalbaarheidsonderzoek.

Topadviseur bij Rijkswaterstaat, Robert de Roos:

Ik ben zeer enthousiast over de hoeveelheid en diversiteit van de inschrijvingen. Dat zegt veel over de huidige dynamiek in de markt. De betrokken partijen willen allemaal iets te betekenen hebben’,

Ook hoogleraar Mark Huijbregts is verrast door de verscheidenheid aan ideeën:

Er was een grote diversiteit aan oplossingsrichtingen tussen de voorstellen. Er waren voorstellen die zich primair richten op gebruik van hout, composiet of circulair beton. Terwijl andere voorstellen juist inzetten op het verminderen van materiaalgebruik, door te sleutelen aan het viaductontwerp zelf.

Er is nog niet precies duidelijk welke (combinatie van) concepten voor het bouwen van circulaire viaducten het meest succesvol zullen zijn. Daarom vind ik het een prima zaak dat er in deze fase verschillende concepten en ideeën de ruimte krijgen, om te laten zien wat ze waard zijn.

Het Rijk heeft de ambitie om de economie van Nederland in 2050 volledig circulair te laten zijn, maar Rijkswaterstaat wil sneller. Vanaf 2030 wil de uitvoeringsorganisatie van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat volledig klimaatneutraal en circulair werken. Dit geldt ook voor het aanleggen, vervangen en renoveren van viaducten en bruggen. Een enorme uitdaging met een flinke urgentie en daarmee ook veel marktpotentie.

Op dit moment zijn er nog geen ‘inkoopklare’ werkwijzen of oplossingen voor circulaire viaducten. Met de Strategic Business Innovation Research (SBIR) Circulaire Viaducten wil Rijkswaterstaat hier verandering in brengen en bruikbare innovaties voor circulaire viaducten laten ontwikkelen die zij als ‘launching customer’ kan gaan toepassen. De SBIR volgt op het 1e prototype circulair viaduct van Rijkswaterstaat en partners en de Open leeromgeving Circulaire Viaducten & Bruggen (een samenwerking tussen Rijkwaterstaat en De Bouwcampus).

In de Open Leeromgeving wisselden 60 deelnemers van marktpartijen, overheden en kennisinstellingen kennis en ervaringen uit over het circulair bouwen van viaducten en bruggen. Als vervolg op de uitkomsten en afspraken uit de Open Leeromgeving gaat Rijkswaterstaat bedrijven actief ondersteunen bij het uitwerken en door ontwikkelen van de innovaties, met behulp van de Strategic Business Innovation Research (SBIR)-regeling.

redactie Auteur

Geef een reactie