Railterminal Gelderland even in de koelkast vanwege CO2

Bron: https://beeldbank.rws.nl, Rijkswaterstaat / Rens Jacobs

Omroep Gelderland bericht dat de aanleg van de railterminal Gelderland is vertraagd. Dit zou te maken hebben met de stikstofuitspraak. Vóór de stikstofuitspraak was er volgens de provincie geen milieueffectrapportage nodig doordat de drempelwaarden niet werden overschreden;  door het wegvallen van deze drempelwaarden moet er nu wel een milieueffectrapportage komen.

Volgens omroep Gelderland kan dit een jaar vertraging betekenen, volgens RN7 een half jaar. De railterminal zou in 2024 operationeel worden, maar dat loopt nu dus uit.

Bovendien verdwijnen alle bezwaren tegen de terminal in het halfronde archief. Omdat er mogelijke wijzigingen in het plan komen is de procedure stilgezet, hetgeen betekent dat bij een nieuw of gewijzigd plan de bezwaren opnieuw moeten worden ingediend.

Straks is het Duitse deel van de Betuwelijn, dat niet eerder dan 2026 wordt verwacht, nog eerder klaar. Althans als Duitsland de plannen voor een spoorlijn naar Oberhausen uberhaupt willen realiseren. De Westerschelde is door Nederland uitgediept, waardoor in de haven van Antwerpen grotere containerschepen kunnen aanleggen, waarna vervolgens vrachtwagens over de verbrede A67 van Antwerpen via Venlo naar Oberhausen kunnen rijden.

Laatst geupdate op:

redactie Auteur

Geef een reactie