Raamovereenkomst voor aanbesteding politievoertuigen

Algemeen, Duurzaam

Autoblog heeft een lezenswaardige recensie geschreven van een nieuwe aanbesteding van politievoertuigen. Het gaat om de levering-met een volle tank- van herkenbare Personenvoertuigen (indicatie 1900 – 2325 stuks over 7 jaar) en dito Bedrijfswagens (indicatie 675 stuks over 7 jaar). De aanbesteding is via Commerce Hub gedaan en daarom niet eenvoudig in te zien.

De aanbesteding van politievoertuigen is een slepende kwestie, geworden. Zes ambtenaren worden ervoor vervolgd voor corruptie. Volgens het OM hebben de ambtenaren zich laten omkopen met cadeau’s van bedrijven. Ze kregen buitenlandse reizen, gratis winterbanden, korting op onderhoud en zelfs cruises naar de Middelandse Zee aangeboden. Zo hebben de bedrijven grote invloed op de aanbesteding geregeld.

Deze zomer heeft een Tijdelijke Commissie Integriteit Inkoop en Aanbestedingen Politie onder leiding van Huib van Romburgh geconcludeerd dat zich op basis van meldingen uit de eigen organisatie geen integriteitsbreuken hebben voorgedaan. Wel heeft de Commissie aanbevelingen gedaan voor een vlottere escalatielijn en een betere communicatie en informatievoorziening.

De huidige aanbesteding is via Commerce Hub 15 september 2016 op TenderNed verschenen en sluit 14 december 2016. Het blijkt te gaan om een raamovereenkomst. Dit in verband met de investeringen die de leveranciers en onderaannemers moeten doen en de leercurve die hiermee gemoeid is. Bovendien moeten monteurs van de politiegarages opgeleid en gekwalificeerd worden om werkzaamheden uit te kunnen voeren.

Duurzaamheid

Bij de aanschaf van politievoertuigen is rekening gehouden met duurzaamheid. Het bestek van de raamovereenkomst stelt verder strikte eisen aan de maximale uitstoot voor de voertuigen, al worden er aan de brandstof geen bijzondere eisen gesteld.

Voertuigklasse
Segment
Maximale uitstoot (CO2/km)
Miniklasse A 90
Economyklasse B 100
Compacte middenklasse C 110
Middenklasse D 130
Hogere middenklasse E 150
Topklasse F 200
Terreinwagens/gezinsauto J/K/L/M 170
Kleine bestelauto’s N 130
Andere bestelauto’s N 180

Autoblog noemt het opvallend dat de aanbesteding niet meer op alle percelen voor hetzelfde merk hoeft te zijn en dat de snelheid van de gevraagde auto’s slechts 170km/u hoeft te bedragen. Daarnaast is er een uitgebreide eis voor de emissie uitstoot in het eisenpakket opgenomen. Ook heeft de aanbestedende dienst van de blunder met de zelfremmende auto’s te voorkomen, een eis opgenomen dat de ze technologie ook kan worden uitgezet.

Indien het BPV voertuig is voorzien van een zgn. Forward Collision Warning system, dient dit blijvend uitgezet te kunnen worden. verder: http://www.autoblog.nl/nieuws/aanbesteding-nieuwe-politieautos-snelheid-geen-prioriteit-91091

 

Geef een reactie