Innovatiestrook snelweg A58 in aanbestedingsfase
Aan de snelweg A58 op en rondom verzorgingsplaats Kloosters, ter hoogte van Oirschot, verrijst in het najaar 2021 een Innovatiestrook. Op deze proeftuinlocatie worden innovaties op het gebied van infrastructuur getest en gemonitord. Het project is nu aanbesteed en wordt in januari gegund. Op de nieuwe Innovatiestrook, van maar liefst 1400 m, worden duurzame innovaties getest. Doel is ook een aantal innovaties toe te passen bij de A58-wegverbreding. Daarmee wordt de weg van Eindhoven naar Tilburg verdreed van 2×2 naar 2×3 banen.
Die wegverbreding is volgens Rijkswaterstaat vanwege de files. Dat legt RWS uit in een simplistisch tekstblokje maar is onwetenschappelijk. Een wegverbreding heeft immers beperkt tot geen effect op de filevorming. En dat is al heel erg lang bekend. Toch is het niet de enige wegverbreding die Brabant op het oog heeft. Dat zegt dan ook alles over het Dagelijks Bestuur van Brabant. Christophe van der Maat, thans werkzaam als Gedeputeerde Verkeer, heeft ook een bedrijf
Rijkswaterstaat vindt dat praktischer en efficiënter. De teststrook, die onderdeel is van InnovA58, blijft toegankelijk voor het reguliere verkeer.
Minister van Nieuwenhuizen: ‘Ik heb de realisatie van de nieuwe Innovatiestrook, het startpunt van de Proeftuin InnovA58 bij Oirschot, naar voren gehaald. Belangrijk, want met deze unieke testlocatie voor infra-innovatie testen we vanaf najaar 2021 slimme oplossingen voor de reis van vandaag en de wereld van morgen. Zo werken we toe naar klimaatneutrale en circulaire snelwegen.’
In het najaar van 2021 start Rijkswaterstaat met het testen van 4 verschillende soorten asfalt. Met natuurlijke of circulaire materialen als basis op zoek naar duurzame wegverhardingen die zo lang mogelijk meegaan. Verder gaan er bijvoorbeeld proeven plaatsvinden op het gebied van energieopwekking, slimme mobiliteit, geluidswering en verlichting.
Het is niet de enige proef die in Brabant geëxperimenteerd wordt met asfalt. Ook op de N279 Den Bosch Veghel, wordt uitgebreid getest, met als conclusie dat het echt net rijdt als gewoon zoab asfalt. Dan zijn er nog de experimenten met de ruit rond Uden., ook weer tjokvol innovaties, zoals fluisterasfalt. En dan hebben we nog wat zuidelijker de N69, het dorpsweggetje dat een tigbaans snelweg met 3 klaverbladen moet krijgen, voor 92,5 miljoen. Daar komt ook weer.. .innovatief asfalt. met “biobitumen”.
Aanbestedingsnieuws vraagt zich dan ook sterk af of de innovatie niet meer is ingegeven door de aanbestedingswijze. Dat er geen substantiële rijtijdverbetering valt te behalen met wegverbredingen en dit desondanks toch als motief wordt opgegeven, duidt daar eens te meer op. Op zulk soort momenten wordt inkoop heel filosofisch. Wanneer is asfalt nieuw? De enorme innovaties in asfalt wekken meer de suggestie dat het gaat om een onzinnovatie.
Zie ook: