Proef met duurzaam asfalt op de N279 in Brabant

Duurzaam, Innovatief

Op de N279 bij Veghel heeft de provincie Brabant in samenwerking met de BAM Infra als proef een innovatief soort asfalt aangebracht. Over een lengte van 1.300 meter ligt een dubbellaags ZOAB (Zeer Open Asfalt Beton). Het asfalt bestaat voor 83% uit gerecycled materiaal.

Daarnaast is het asfalt geproduceerd bij een veel lagere temperatuur dan bij conventioneel asfalt, bij 105˚C in plaats van de gebruikelijke 160˚C.  Dat levert BAM een CO2-reductie op van 30 procent en een vermindering van het energieverbruik van 30 tot 40 procent. Bovendien bereikt het asfalt sneller de juiste temperatuur voor de aanleg van wegen.

Met het proefvak op de N279 en een soortgelijk proefvak op de N338 in Gelderland is het Europese demonstratieproject LE2AP, afgerond. LE2AP staat voor Low Emission2 Asphalt Pavement, waarbij de 2 aangeeft dat het hierbij zowel om de emissie van geluid als van milieubelastende stoffen gaat. Het LE2AP-project is mede door een Europese LIFE subsidie gefinancierd.

Gedeputeerde Christophe van der Maat: “We zijn als provincie heel nadrukkelijk op zoek naar meer duurzame mogelijkheden om onze wegen aan te leggen en te onderhouden. De vraag van BAM of wij in deze pilot wilden participeren was dan ook niet aan dovemansoren gericht. Als wij als opdrachtgevers niet durven te investeren in dergelijke proeven, is het voor de bouwbranche zeer moeilijk om te verduurzamen.

Het is niet de eerste proef met duurzaam asfalt.

Eerder werd door de BAM ook bij de A4 in Leiden, op de asfaltcentrale in Helmond en op de A31 tussen Dronryp en Franeker  duurzaam asfalt neergelegd. Gedeputeerde Christophe van der Maat opende eerder ook een duurzame asfaltcentrale van de APM (eigendom van BAM/Dura en ZOA) in Bergen op Zoom.

Ook in Utrecht zijn 2 proefvakken bij de Vleutensebaan voor het LE2AP asfalt. “Dit is dus beter voor het klimaat, verlaagt de kosten en de gemeente geeft de bouwsector het goede voorbeeld”, aldus het Utrechtse D66-raadslid Matthijs Sienot in Duurzaam Bedrijfsleven van mei 2016.

Sas van Gent had vorig jaar nog “de primeur” met duurzaam asfalt. Ook Grontmij experimenteert met duurzaam asfalt bij een proefvlak in Sluiskil. Rijkswaterstaat testte eerder al uitvoerig in 2015 het duurzame asfalt van Heijmans, Greenway LE op de A2 en de A 65 . Greenway LE is geïntroduceerd in 201o. Voor gebruikers is het duurzame ZOAB-asfalt niet hinderlijk. Van der Aa: ‘Als weggebruiker merk je niets van het bijzondere asfalt, de toplaag waar de auto’s op rijden is nog steeds het welbekende zoab.’

Geef een reactie