Innovatiefste laadnetwerk Vattenfall in Noord-Brabant en Limburg – Aanbestedingsnieuws

Innovatiefste laadnetwerk Vattenfall in Noord-Brabant en Limburg

Noord-Brabant en Limburg gunnen de aanbesteding voor een nieuw laadnetwerk in hun provincies aan Vattenfall. Daarmee worden in de komende vier jaar niet alleen tot 8.000 extra laadpunten gerealiseerd, maar is er ook veel aandacht voor innovatie als slim laden en de proactieve uitbreiding van de laadinfrastructuur.

Noord-Brabant en Limburg telden begin 2020 respectievelijk 19.600 en 2.500 volledig elektrische personenauto’s. Adviesbureau APPM  uit Hoofddorp becijferde in het kader van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur dat dit in 2025 zal groeien naar 86.000 en 21.000 om vijf jaar later te groeien naar 309.000 en 130.000.

In de nieuwe aanbesteding is er veel ruimte voor innovaties op de laadpalen, bijvoorbeeld via slim laden met Flexpower Deze methode past Vattenfall in Amsterdam al toe om te kunnen inspelen op extra zon- of windstroom bij mooi weer. Ook realiseert Vattenfall de mogelijkheid voor vrije keuze van energieleverancier aan de laadpaal – een nieuw concept dat ontwikkeld is door Enexis Netbeheer en dochteronderneming Enpuls. Een ander initiatief dat wordt ontwikkeld in Noord-Brabant en Limburg is het handsfree laden en betalen, dus zonder laadpas. Verder onderzoekt Vattenfall samen met de betrokken gemeenten op welke drukbezochte plekken het loont om een laadplein in te richten.

De provincies Noord-Brabant en Limburg hebben -volgens Vattenfall, red AN- al sinds 2017 een goede samenwerking met Vattenfall op het gebied van elektrisch laden. Vattenfall heeft hier voor het eerst succesvol de minimale afnameverplichting ingevoerd. “een stimulans om laadpaalkleven tegen te gaan”. In de nieuwe aanbesteding werken de partijen samen aan proactief plaatsen, zodat bestuurders al een laadpaal in de buurt hebben vóórdat ze hun elektrische auto bij de dealer ophalen.|

Tot zo ver dan het beetje verknipte persbericht. Zie hier het origineel:
https://group.vattenfall.com/nl/newsroom/actueel/persbericht/2020/noord-brabant-en-limburg-krijgen-innovatiefste-laadnetwerk-dankzij-vattenfall

Laadpaalkleven. Aanbestedingsnieuws had er nog niet van gehoord. Het dat blijkt al drie jaar aan de gang. Het gaat om auto’ s die aan een laadpaal blijven staan, nadat deze is opgeladen. Vattenfall vermeldt en passant in het persbericht ook nog dat er 1Kwh aan boete op staat, voor het laadpaalkleven.

Is dat nodig? Het is toch ook een gat in de begroting als je auto in de fik vliegt, zoals hier in Deventer en hier in Wehl en waarschijnlijk ook hier in Vught en ook hier in Breda en hier in Alkmaar, hele garage in brand en hier met gratis tip uit Oss, blijf koel, ga niet blussen met tuinslang en zie ook de campagne van de brandweer “OF JE TREKT DE STEKKER ERUIT” en hier ook met toelichting . Is dat nog niet genoeg reden voor de mensen om de stekker er na een uur uit te trekken? Nee, want anders reden de mensen ook niet met een elektrische auto. Wie ook de stekker er niet uittrekt, is namelijk de brandweer zelf. Als uw auto aan de laadpaal in de fik staat, kán de brandweer de stekker er niet uit trekken. Tenminste niet zonder laadpas van de eigenaar. Bovendien is het erg onveilig.

©Brandweer 2020

In elk geval hebben wij bij Aanbestedingsnieuws nog wel een tip voor al die Brabantse en Limburgse initiatieven. Koop een dompelcontainer bij Vreugdenhil Berging.  Veiligheidsregio Haaglanden was u al voor. En Noord-Nederland springt erom.

Zie ook:

https://group.vattenfall.com/nl/newsroom/actueel/persbericht/2020/noord-brabant-en-limburg-krijgen-innovatiefste-laadnetwerk-dankzij-vattenfall

https://energeia.nl/energeia-artikel/40089616/vattenfall-wint-aanbesteding-voor-laadpalen-in-noord-brabant-en-limburg

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *