Haagse raad akkoord met plannen tunnelbak overkapping Utrechtsebaan – Aanbestedingsnieuws

Haagse raad akkoord met plannen tunnelbak overkapping Utrechtsebaan

Den Haag heeft een overkapping van de A12 tunnelbak bij de Utrechtsebaan (waar onder meer de rechtbank en het Ministerie van Economische Zaken aan grenzen) in de planning. Aanbestedingsnieuws berichtte al over het plan. Inmiddels is een aangepast plan door de Gemeenteraad “positief ontvangen”. Saillant detail, het plan wordt helemaal anders want de overkapping kan niet worden gedragen door de wanden van de tunnelbak.

De overkapping over de A12 verbindt Den Haag Centraal, het stadshart en het Beatrixkwartier via een voetgangersroute. De aanleg van de overkapping met openbaar groen is nodig voor een prettige leefomgeving voor de bewoners van de Grotius torens. [red An. dat zijn twee woontorens die gepland zijn aan deze weg], ter hoogte van het Maria Stuartplein. Het bestemmingsplan van 2018 had namelijk groen beloofd en groen, dat wordt het dus niet want bomen groeien in de natuur niet op tunnelbakken maar in de grond. Wie had dat gedacht …

Het toevoegen van 2.850 m2 groen op de overkapping is het eerste puzzelstukje van de groenvoorziening in dit deel van het Central Innovation District. Het volgende stukje is de groene inrichting van het Maria Stuartplein naast de woontorens. Ook bij de herontwikkeling van de Koninklijk Conservatorium locatie is een openbaar pocketpark opgenomen in de plannen. En een plan voor verdere vergroening van de Prinses Beatrixlaan is in voorbereiding.

Ondanks dat er geen grote bomen op de overkapping kunnen staan, wordt de overkapping nog steeds ingericht als een fijne, groene buitenruimte voor de circa 1.000 nieuwe bewoners. Een groene omgeving draagt bij aan een prettige leefomgeving en de overkapping zorgt ervoor dat de bewoners minder geluidsoverlast hebben van de A12.

Voor een beter beeld bij wat dat project dan inhoudt, bleek ons dat er ook een projectwebsite van is. https://www.denhaag.nl/nl/in-de-stad/wonen-en-bouwen/ontwikkelingen-in-de-stad/ontwikkelingen-rond-den-haag-centraal/nieuwe-woontorens-op-het-maria-stuartplein-en-een-overkapping-over-de-a12.htm

©Den Haag 2022

De tunnelbak staat daar niet zichtbaar op maar het is wel helder dat de mensen die daar in de nieuw te bouwen Twin Towers van het Maria Stuartplein woontorens wonen, dat zij waarschijnlijk ook nog iets van groen willen hebben in hun indirecte woonomgeving. Het flatje op de voorgrond is niet helemaal in verhouding, wel 33 bouwlagen telden wij in de eenheid op de voorgrond.

Het is een beetje een onorthodox beeld op Den Haag, voor een goed begrip moet je het met de kaart erbij zien. De tijdelijke Tweede kamer ligt in dat sovjet-achtige gebouw dat direct achter de tweede te bouwen woontoren ligt en het VNO NCW pand staat daar weer naast, daar ligt dus snackbar de vrijheid voor en dan heb je de tunnelbak, in het verlengde van de tweede toren het Openbaar Ministerie aan het prinses Irenepad en dan het te bedenken stukje overkapping waar het om gaat en dan op de voorgrond het roodoranje rechtbank-gebouw dat in het verlengde ligt van de eerste woontoren, een gebouw dat dus ook al de A12 overkapt.

De redactie van Aanbestedingsnieuws hebben ons weer eens scheel gezocht in de database naar relevante Tenders. We vonden enkelt 15970 | Realisatie optimalisatie huisvesting Bezuidenhoutseweg 73 te Den Haag, toch de moeite waard om in de gaten te houden want dat ligt direct langs het tunnelbak-project. De aanbesteding is gescheiden in een inschrijvingsfase en een aanmeldingsfase, voor ons ook nieuw dat dat ook alweer kan.   https://www.tenderned.nl/aankondigingen/overzicht/264070/publicatie

Via google maps is dan wel te zien dat de tunnelbak in kwestie achter de oranje overkappende flat op de voorgrond ligt. https://www.google.com/maps/place/Prins+Clauslaan,+Den+Haag/@52.0819264,4.3325332,247a,35y,270h,44.92t/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x47c5b710d85715a1:0x6283160934e78939!8m2!3d52.0825151!4d4.3286347?hl=nl

Wat houdt de tunnelbak dan wel? Dat is vragen naar architectenverdriet. Het gewicht van een ineenstortende woontoren en twee 747’s ? Je moet als bouwkundige waarschijnlijk met de gekste dingen rekening houden in de bouw tegenwoordig. Dat er een vliegtuig in kan vliegen alleen, was duidelijk nog niet genoeg.

De foto bij het persbericht zegt wel meer dan 1000 woorden. Die hele tunnelbak moet wel vol grond gestort worden voor er een boom gaat groeien. Maar dat wensdenken van de (toekomstige) bewoners is wel te begrijpen. Hadden de mensen het graag groener gewild. Waarom toch? Daar aan de horizon uiterst rechts is toch een boom?

(tekst gaat verder onder de foto)

Over de werkzaamheden van de woontorens meldt de projectwebsite optimistisch:

De bouw van de torens is medio 2022 klaar. Het verkeer heeft overlast van de werkzaamheden. Dat is vooral op de Prins Clauslaan richting de stad uit. Voetgangers kunnen alleen lopen aan de noordzijde van de Prins Clauslaan. Fietsers die komen vanaf de Bezuidenhoutseweg kunnen via de Adelheidstraat rijden, tot aan de Juliana van Stolberglaan. Het autoverkeer moet ook rekening houden met overlast.

Kijk op www.wijbouwen.nu/grotius(externe link) voor meer informatie over de werkzaamheden.

Den Haag is zelf is blijkens een persbericht iets minder optimistisch, met name over de kosten van het project.

De kosten voor de overkapping van dit deel van de Utrechtsebaan zijn sterk gestegen. Daarom heeft Wethouder Mulder toegezegd dat er snel zicht komt op de samenhang van het park bij het Maria Stuartplein en de grotere ambitie voor het overkappen van de Utrechtsebaan met daarop een stadspark.

Voor een kaartenhuis moet je ook niet al te veel hoeven neerleggen. Enniehoe de raad is akkoord dus we zullen wel binnenkort horen met hoeveel euro de aannemer aan wie de opdracht al gegund is, de aanbesteding de raming overschrijdt.

Zie eerder:

Aanbesteding Haagse Maria Stuartplein op komst

Weekendspecial: Waarheid en Zwaartekracht

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *