Duitse concurrent spant rechtszaak aan tegen gunning Damen

Een van de Duitse concurrenten van Damen Shipyards spant een rechtszaak aan tegen de gunning van een miljoenenorder voor fregatten van de Duitse defensie aan Damen Shipyards. Het gaat om German Naval Yards. Die maakte dat 20 januari bekend met een persbericht.

Volgens het bedrijf, dat samen met thysenkrupp Marine Systems (tkMS) ook deelnam aan de aanbesteding, zou het project niet volgens de regels zijn gegaan. Wat dan precies zo onrechtvaardig was, daarover is German Naval Yards nogal vaag, toch tenminste in het persbericht:

©Damen 2019

“After a thorough examination, we have decided to file a complaint against the award decision,” said a spokesman of the shipyard. He added: “We have serious doubts about the legality of the decision and will therefore exhaust all legal possibilities at our disposal.”

Ook voor de andere concurrent, ThyssenKrupp is het verliezen van de order een flinke klap.

[A] removal from consideration for the MKS 180 contract could cost the company dearly. The deal had been expected to be worth around €3.5 billion for four ships, plus a likely follow-up order of two more vessels, bringing the total close to €5 billion.

Het toont maar weer eens het probleem dat sinds de Rechtbeschermingsrichtlijn bij alle Europese aanbestedingen in Europa steeds speelt. De verliezende concurrent kan een rechtszaak aanspannen, en daardoor tegenhouden dat de order definitief gegund wordt, met alle gevolgen voor de winnaar van dien. Die moet langer op zijn omzet wachten en de rechtszaak kost tijd en geld, voorlopig ook voor Damen, die anders in het ontwikkelen van schepen zou zijn gaan zitten.

Dat is dan niet het enige probleem dat speelt bij internationale aanbestedingen.In Nederland kunnen belanghebbende partijen zich voegen bij de aanbestedingszaak. Zo is er meestal maar 1 zaak per aanbesteding. Kan dat ook in Duitsland? En hoe zit  het met Misbruik van Recht bij Duitse aanbestedingszaken? Er is een Schikaneverbot in het Bundesgesetsbuch maar dat wordt heel beperkt toegepast.(Zie Schrage 2019, Misbruik van Bevoegdheid )  En als de overeenkomst eenmaal gesloten is, ben je er nog niet. Is op de hoofdovereenkomst (die naar alle waarschijnlijkheid nog gesloten moet worden) Duits of Nederlands recht van toepassing? Het is al eens gebeurd dat de Nederlandse rechter oordeelt niet bevoegd te zijn, omdat de zaak meer aanknopingspunten heeft met Duitsland.

Angst voor de EU om de aanbestedingsrichtlijnen kan Aanbestedingsnieuws nog wel begrijpen. Maar de Angst dat de EU een federale unie wordt, nou nee, dat zullen niet veel contractjuristen werkelijk hebben, alleen al in het licht van aanbestedingsrecht. De laatste die een federaal contractenrecht voor elkaar kreeg, was Napoleon en daar zat Duitsland toen ook al niet bij. En Engeland ook al niet. En eigenlijk heel Oostenrijk-Hongarije en alles wat daarbij hangt ook niet. En Nederland ging toen de Fransen vertrokken waren, al vrij gauw een eigen koers varen. Niet in de laatste plaatst nou net over het aanbestedingsrecht, dat van Franse origine is. Waarom toch? Toch niet omdat het nooit kan werken? Nee, contractrechtelijke eenheid, dat kan nog weleens heel lang duren.

Aanbestedingsnieuws wenst Damen Shipyards veel succes en sterkte.

redactie Auteur

Geef een reactie