Do opgeleverd in Aanbestedingsloos bouwproject Tweede Kamer – Aanbestedingsnieuws

Do opgeleverd in Aanbestedingsloos bouwproject Tweede Kamer

Fragment DO Tweede Kamer

Het gaat blijkbaar nog verbazend snel met Aanbestedingen. Want de eerste DO voor de vernieuwde Tweede Kamer ligt pas sinds juli 2022 vast, zoals vorige week naar buiten is gekomen via een persbericht van het Rijksvastgoedbedrijf. Het eerste besluit dateert van 2015, zie onder meer ook de tijdlijn van het RVB:

https://www.rijksvastgoedbedrijf.nl/vastgoed/projecten-in-uitvoering/den-haag-binnenhof/tijdlijn-binnenhof

Dat persbericht meldt:

“Het Presidium, het dagelijks bestuur van de Tweede Kamer, stemde in juli 2022 in met het advies van de Bouwbegeleidingscommissie (BBC) over het definitief ontwerp van de renovatie van de Tweede Kamer (DO). De verschillende architecten die in opdracht van het Rijksvastgoedbedrijf aan de renovatie van het Tweede Kamercomplex aan het Binnenhof werken  presenteerden het Presidium een ontwerp zonder de nieuwe publieksentree van de Tweede Kamer. Daarvoor loopt een apart ontwerptraject. Het DO komt voort uit het eerder vastgestelde voorlopige ontwerp.

“Op basis van het vastgestelde DO werken de betrokken architecten, adviseurs en aannemers, in nauwe samenwerking met de Tweede Kamer, een technisch ontwerp (TO) uit. In dat ontwerp nemen zij resultaten van de lopende onderzoeken in de gebouwdelen van de Tweede Kamer mee.

Het gepubliceerde DO-boek bevat een overzicht en uitwerking van de belangrijkste functionele en technische verbetervoorstellen. Publicatie van deze documenten volgt uit het besluit: ‘openbaar tenzij’. Dit betekent dat alle belangrijke, vastgestelde documenten openbaar worden, tenzij dat niet kan vanwege veiligheid, commerciële vertrouwelijkheid of bescherming van personen. Dat verklaart waarom soms (delen van) pagina’s zwart zijn gemaakt.”

“Bron: Rijksvastgoedbedrijf, 20 oktober 2022

https://www.rijksvastgoedbedrijf.nl/binaries/rijksvastgoedbedrijf/documenten/publicatie/2022/10/20/vastgesteld-ontwerp-tweede-kamer/Definitief+Ontwerp+Tweede+Kamer+versoberingen.pdf

https://www.rijksvastgoedbedrijf.nl/binaries/rijksvastgoedbedrijf/documenten/publicatie/2022/10/20/vastgesteld-ontwerp-tweede-kamer/Definitief+Ontwerp+Tweede+Kamer+Ontwerptoelichting.pdf

NDR:

Nou déjà vue alweer. Het definitieve besluit over het definitieve ontwerp is wel heel definitief. Er staat of valt dus heel erg veel met het definitieve ontwerp. Daarom ligt dat ook in handen van mensen die geen idee hebben hoe je zo’n ontwerp moet lezen, namelijk het presidium van de Tweede Kamer, dat is voor de democratische eerlijkheid. Ontbreken er cruciale onderdelen, nou blijkbaar een publieksingang. En waar zit de pers? En waar zijn de nooduitgangen? Om maar voor de gauwigheid iets te noemen, wat een leek nu eenmaal niet ziet aan een tekening.

Aanbestedingsnieuws deed het wel denken aan het DO van de renovatie van het Amsterdamse Oosterpark uit 2014. Daarover werd dan ook democratisch beslist. Terwijl geen van de raadsleden echt verstand van had en er zelfs nog een raadslid  opmerkte, terwijl hij de kaart vast hield “Ik heb hier geen verstand van, moet niet iemand anders dit doen, daar is toch een heel ambtelijk apparaat voor”? En dat weet Aanbestedingsnieuws niet zeker meer, deze Aanbestedingsnieuws dacht dat het Jan-Bert Vroege, van D66 maar het is echt lang geleden en niet meer eenvoudig na te gaan nadat een aanbesteding voor de raadsinformatie van Stadsdeel Oost dat Zeeburg verving.  “Ik kan niet zien of dit goed is of niet”, bromde de persoon die Aanbestedingsnieuws niet is bijgebleven. Hij verwachtte een lijstje met bullet points van het DB, dat daarna nooit kwam, omdat met het akkoord op het DO ook de aanbesteding al in gang werd gezet.

. En het uiteindelijk bleek dat er duizenden tulpenbollen moesten worden ingezaaid op een festivalterrein. En nog meer fraais, dat echt onmogelijk was. Een bruggetje dat niet vervangen moest worden werd vervangen. De afwatering werd vlak bestraat. De niet omgehakte bomen gingen in groten getale dood. En het park stond onder water.

Onkunde is wel een probleem dat door Aanbestedingen duidelijk aan het licht komt, het heeft geen oorzaak in Aanbesteden op zich. In feite moet het besluit gewoon daar genomen worden waar de kennis erover ligt of daarvandaan kan worden uitbesteed. Wat er in de praktijk gebeurt is dat een onkundige raad beslisser is om kennis die niet in huis is al dan niet in te kopen. Omdat de afstemming tussen de raad en de organisatie niet meer duidelijk geregeld is door aanbestedingen, ligt dat ook weer een beetje aan aanbestedingen.De organisatie wil geen grote beslissingen maken zonder de democratie erin te kennen maar de democratie heeft geen idee wat het zit te doen.
Kennis zit immers op de schopstoel, met een aanbesteding kennis inkopen valt niet mee.  Zie eerder: Koffiebekertjes biobased: kennis is de crux bij duurzaamheid en Waarom je niet alle kennis kan inkopen

 

We gaan het zien, of het een presidium nu wel lukt om over het DO te beslissen aan de hand van dat DO als de Zeeburgse raadsleden dat niet konden.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *