CIBG professionaliseert Contractmanagement
Het CIBG is op dit moment bezig contractmanagement te centraliseren en zo naar een hoger niveau te tillen. Dat blijkt uit een door de rijksbedrijfsvoeringsdienst UBRijk samengesteld en gepubliiceerd interview met Teamcoördinator inkoop- en contractmanagement bij het CIBG en Mariska Kroon, als inkoopadviseur bij de HIS. Op de website van de Uitvoeringsorganisatie Bedrijfsvoering RIJK vonden we dat interview terug.
Richard Lennartz, (directeur HIS), stuurde ons enkele voorbeelden voor een Rijksbreed contractmanagementmodel, volgens van Sichem. Die voorbeelden sloten mooi aan en gebruikten we om de contractmanagers in domeinen in te delen en de contracten te segmenteren.
Van Sichem:
Vooral bij ICT was er volgens de inkoopmanagers behoefte aan contractmanagement. “Je hebt daar te maken met service level agreements (SLA) met bijvoorbeeld beschikbaarheid cijfers. Al snel volgden andere afdelingen die om input en ondersteuning vroegen; het meekijken met een Programma van Eisen, kritieke prestatie-indicator (KPI’s) opstellen, templates SLA en Dossier Afspraken en Procedures (DAP), standaard teksten voor indexeringen etc. Dit groeide uit tot iets groots, waardoor we besloten te centraliseren.”
Uit het interview blijkt verder dat er wordt gestuurd op een single point of contact, voor een vlotte samenwerking en een inkoopkalender voor het overzicht op de lopende contracten. Met risicoanalyses moet het contractmanagement nog naar een hoger plan worden getild .
Kroon:
Het CIBG heeft het hele jaar door veel inkopen, waarvoor ik alle offertetrajecten en minicompetities onder de raamovereenkomsten uitvoer. Dan is een spoc echt wel een mooie uitkomst.
Zij hadden ook praktische tips voor de contractmanager of de contractmanagende inkoper, zie daarvoor verder::
Contractmanagement bij het CIBG op weg naar een hoger niveau | Nieuwsbericht | UBRijk
1 thought on “CIBG professionaliseert Contractmanagement”