Biodiesel straatveegmachine in Tytjerksteradiel

Welja. De Friese gemeente Tytjerksteradiel heeft de reguliere diesel-straatveegmachine verruild voor een veegmachine die rijdt op HVO-biodiesel. De veegmachine worden exclusief geleverd door HD van Dijk uit het niet veel verder gelegen Sint Annaparochie en is geproduceerd door de Italiaanse fabrikant Dulevo. En dat terwijl Dulevo ook elektrische veegwagentjes levert.

By Ponchitos at English Wikipedia, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=3789182

De Friezen hebben zich laten afschepen met biodiesel, terwijl ze dus een elektrische hadden kunnen hebben. Die stiller is en veel beter voor de lucht. In Dordrecht rijdt er al een sinds april 2018. Helemaal uit Italië, terwijl Nederland zelf veegwagens produceert in Alkmaar, bij het Nederlands/Franse Ravo. Maar ja in Friesland hebben ze natuurlijk nog schone lucht. Als laatste in Nederland, zo berichtte het KNMI afgelopen 11 december. Dus daar kijken ze zeker niet op een dieseltje meer of minder.

Je hebt groen, en donkergroen en van dat groen dat heel erg tegen roetzwart aan zit. De vraag is namelijk of biodiesel daadwerkelijk groener is.Ten eerste is niet alle biobrandstof bio, maar is ook deels bijgemengd. Er zijn brandstoffen die volledig gemaakt zijn uit biomassa, zoals biodiesel en bio-ethanol. Deze brandstoffen zijn niet overal verkrijgbaar. Bij de pomp heb je over het algemeen mengbrandstoffen. Voorbeelden zijn Blue One 95E10 en E85.

Maar dat biomassa is ook bekend van de stook van houtsnippers van voorheen prachtige bossen en mooi groen aan de kant van de weg dat helemaal niet weg had gehoeven. Als de veegmachine rondrijdt op olie waar voor de winning een heel bos is omgekapt, is het niet werkelijk groener en wanneer lijnzaadolie e.d. wordt gebruikt, kan het gebruik van biodiesel ook nog eens leiden tot hogere voedselprijzen. 174 hoogleraren hadden om al deze redenen tegen het gebruik van voedselgewassen voor biodiesel geprotesteerd in een open brief in Trouw in 2017 maar van een verbod is vooralsnog geen sprake.

En dan is het ook nog eens een Dulevo. De Friezen hebben de collega Friezen, de West-Friezen dus laten vallen als een baksteen. Niet zo vreemd want bij de grootste concurrent van Dulevo, het Alkmaarse Ravo, lijkt het vooralsnog nog niet doorgedrongen dat de gemeenten zitten te springen om duurzame, elektrische veegwagens. De Ravo heeft er vooralsnog niet eentje! De niet zo duurzame biodiesel-veegwagenorders halen ze dus ook niet binnen, zo wordt het lastig ontwikkelen als je nog vraaguitval krijgt omdat je alleen smerige Euro6 veegwagens levert. Trek dus aan de bel daar in Alkmaar. Die Ravo-wagentjes moeten groener en snel ook een beetje. Hallo Ravo?

Zie ook:

https://nieuwsbladnof.nl/2018/12/13/nieuwe-straatveegmachine-tytsjerksteradiel-primeur-voor-friesland

redactie Auteur

Geef een reactie