Bieten over water groot succes
Over water. Zo kan het ook. Aanbestedingsnieuws berichtte eerder over de initiatieven in Limburg om de supply chain logistiek te verbeteren, bij de productie van bieten. Er werd een pilot gelanceerd voor een duurzame supply chain van suikerbieten. De overstap van bietenvervoer-over-de-weg naar vervoer over water, verloopt succesvol.
Dat bleek bij het werkbezoek van gedeputeerde Maarten van Gaans en Maastrichts wethouder Gert-Jan Krabbendam (Klimaat & Energie en Mobiliteit) aan het vervoersbedrijf L’Ortye. Het is voor het eerst dat de afvoer vanuit Zuid Limburg naar Noord Brabant via de waterwegen geschiedt.
Samen met afnemer Cosun Beet Company en kennisplatforms MCA Brabant en Bereikbaar Zuid hebben de provincies Limburg en Noord Brabant de overstap naar de binnenvaart mogelijk gemaakt. L’Ortye heeft vorig jaar alle drempels en benodigdheden geïnventariseerd. Daarna werd in oplossingen geïnvesteerd om de overstap mogelijk te maken.
Tot dit jaar werden de ladingen vanuit Zuid Limburg met vrachtwagens over de weg vervoerd naar de afnemer in Dinteloord –gelegen in het noordwesten van Noord Brabant. Daar worden de bieten verwerkt tot consumptiesuiker. Verwacht wordt dat aan het einde van de bietencampagne zo’n 200 scheepsladingen vervoerd zullen zijn. Dit staat gelijk aan ongeveer 8.000 vrachtritten die per keer ruim 170 kilometer rijden.
Maarten van Gaans en Gert-Jan Krabbendam lieten zich gedurende het werkbezoek in de Maastrichtse Beatrixhaven door directeur Jean L’Ortye bijpraten over de overstap. Er werd onder meer gesproken over het wegen van de lading op de vrachtwagens, over de automatisering van de vracht, over de zelfontwikkelde grijpkraan en de wijze waarop monsters worden genomen om de waarde van de lading te bepalen. Wel gaf de ondernemer aan dat het beperkte aanbod van transportschepen voor schommelingen in de vervoersprijzen zorgen.