Pilot duurzame supply chain suikerbieten in Limburg
Aanbestedingsnieuws gelooft niet in de theorie dat bietenbrug zo heet, omdat de brug glad werd van de bieten. Onze Taal had dat wel op nummer 1. Hoogstens wordt een brug glad van de bladeren maar dan geldt dat natuurlijk voor elk wegdeel. Die haal je er juist af bij de oogst. Bovendien zijn er ook andere ronde groenten die van karren kunnen vallen en waarom zou dat dan minder glad zijn. Waarom heet het dan niet appelbrug? Of bananenbrug, om maar eens een echte uitglijer te noemen. Of ijzelbrug. In elk geval hoeven in Limburg heel wat minder vrachtwagens de bietenbrug op, om bieten naar de fabriek te verschepen
In een persbericht laat Limburg weten dat het meewerkt aan het verduurzamen van de supply chain door de vervoerslast te reduceren. L’Ortye verlaadt tijdens de komende bietencampagne alle suikerbieten uit Zuid-Limburg in schepen die vervolgens naar de suikerfabriek van Cosun Beet Company (CBC) in het West-Brabantse Dinteloord worden gevaren. Met het vervoer over water worden minimaal 8.000 vrachtwagenritten uitgespaard. Zo draagt de nieuwe manier van transport niet alleen bij aan een significante CO2-reductie, maar ook aan het verminderen van de filedruk op snelwegen.
“Vervoer over water is een duurzamer alternatief voor het vrachtverkeer over de weg. Het sluit aan bij ons streven om de CO2-uitstoot in Limburg terug te dringen en de luchtkwaliteit in steden te verbeteren. Die omslag kunnen we alleen bereiken als het bedrijfsleven en overheden samenwerken. Daar is dit initiatief een prima voorbeeld van.” Gedeputeerde Maarten van Gaans van de Provincie Limburg
1 thought on “Pilot duurzame supply chain suikerbieten in Limburg”