Amsterdam gunt controle bruggen aan Antea

Foto: Amsterdam.nl

In de gemeente Amsterdam zijn zo’n 1.600 bruggen, waarvan ongeveer 850 bruggen voor het verkeer. Zo zegt Amsterdam op haar website. Waarvoor de de andere 750 bruggen zijn wordt niet duidellijk,  Van Dale zegt “Het zich bewegen of het vervoer van personen, voertuigen en goederen”. Dus voetgangersbruggen, leidingbruggen die goederen vervoeren zijn per definitie ook al verkeersbruggen, maar dit terzijde.

De website van Amsterdam vermeld verder dat

Sinds 2017 onderwerpt de gemeente verkeersbruggen aan een veiligheidstest. Veel oude bruggen stammen immers nog uit de tijd dat Amsterdammers zich met paard en wagen door de stad begaven. De oudste brug komt uit het jaar 1600. Bruggen krijgen nu veel meer gewicht te verduren dan vroeger. Het onderzoek van het Programma Constructieve Veiligheid Bruggen brengt in kaart welke bruggen kwetsbaar zijn en waar maatregelen getroffen moeten worden.  

Die oudste brug uit 1600 is dan de bekende Magere Brug. Wikipedia leert ons dat de eerste brug in Amsterdam de Oude Brug ( ook wel Moffenbrug) was die over het Damrak lag, in zijn oudste vorm gebouwd in het begin van de veertiende eeuw. In 1342 werd een tweede brug gebouwd, de nieuwe brug, die bij de monding aan het IJ lag. Deze Nieuwe Brug, aldus Wikipedia bestaat nog als Brug 303 en maakt deel uit van de Prins Hendrikkade. Volgens AN is dit wellicht een nieuwe nieuwe brug of nieuwe nieuwe nieuwe brug. Maar hoe het ook zij, dat Amsterdam haar bruggen pas sinds 2017 onderwerpt aan veiligheidstesten lijkt overdreven. We kijken weer even op de Amsterdamse webiste en lezen”

In 2017 zijn 6 bruggen getoetst. In 2018 gaat het programma verder met het toetsen van ongeveer 40 bruggen. De ambitie is om binnen tien jaar alle 850 verkeersbruggen te toetsen op constructieve veiligheid. Sommige onderzoeken kunnen (geluids) overlast veroorzaken voor de omgeving.

Niet overdreven want in september 2017 werd de rottende brug De Clercqstraat gesloten voor trams en zwaar verkeer. De brug zou ruim een jaar gesloten blijven. En nu is er dus een nieuw raamcontract afgesloten voor de controle van de bruggen met Antea Nederland b.v.. Voor hoelang de raamovereenkomst is heeft AN niet uit Tenderned kunnen halen, maar er is een wachtkamerovereenkomst met nummer 2 uit de aanbesteding voor 2 jaar, zodat de overeenkomst zelf ook wel twee jaar zal gelden. De waarde van de overeenkomst is bijna drie miljoen euro.

Bron: Tenderned, 23 januari 2019 https://www.tenderned.nl/tenderned-tap/aankondigingen/156646;section=0

Co-bronnen: Wikipedia en Amsterdam.nl

 

Laatst geupdate op:

redactie Auteur

Comments

Geef een reactie