RTLZ: Trigion levert geen brugwachters

Uit onderzoek van RTLZ blijkt dat de leverancier Trigion niet de brugwachters levert, die het met de aanbesteding voor brugwachters had beloofd. Schippers moeten hierdoor lang wachten, omdat de brugwachters met de auto van brug naar brug reizen om die open te doen. 85% van de collega’s is weg. Trigion is het uitzendbureau dat na een aanbesteding nieuwe en minder en ook nog goedkopere brugwachters moest leveren dan het vorige uitzendbureau.

De brugwachters zelf hadden al voorspeld dat het niet goedkoper kon, (anders dan door te bezuinigen op het personeel. Ondanks wervingsacties, aangepaste werktijden en pendelende brugwachters is het niet gelukt om voldoende brugbedieners te vinden, zo laat de provincie weten. Of dat iets te maken heeft met het nulurencontract dat de brugwachters wordt geboden, daar zegt de provincie niets over.

Uiteraard ligt het dan volgens diverse media zogezegd aan “de aanbesteding”, maar is elke aanbesteding intrinsiek onuitvoerbaar waardoor het dus nooit werkelijk aan de aanbesteding ligt maar altijd aan het beleid dat om de aanbesteding heen wordt uitgevoerd. Het gaat dus om een flinke verscheping van geld van de ene naar de andere opdrachtgever, waarbij er behoorlijk wat geld voor andere diensten dan de bewuste ambtenaren die dat voorheen deden, wordt ingezet.  Hun banen zijn dan ook in 2017 letterlijk bij het ene uitzendbureau weggehaald en bij een ander uitzendbureau geparkeerd, waarna de ambtenaren er honderden euro’s op achteruit gingen, als ze al opnieuw werden aangenomen voor hun baan.

Nu is dat niet zomaar een uitzendbaantje. Al denken velen dat je dat er als student even naast kan doen, als je niet oplet wanneer je de brug ophaalt, bungelt er een auto aan de rand van de brug. Ongelukken die in de hand worden gewerkt door gebruik te maken van onervaren, kort getrainde, brugwachters. In Amstelveen was er al een dergelijk ongeluk. Veel nieuwelingen liepen alsnog weg waardoor er nu te weinig brugwachters over zijn om alle bruggen te bedienen.

Blauwe Golf

Bestaande Brug
Foto: Google Streetview

Waar is dat salaris van de oudgedienden nu heen dan? Nou helemaal zeker weten doe je het natuurlijk nooit maar er is wel een opvallende samenhang in beleid waarneembaar. Tegelijkertijd heeft Noord-Holland veel geld uitgegeven aan een app om de scheepvaart te informeren over de bruggen, via het concept ‘Blauwe Golf’, met een fancy BMS Brug Management Systeem app. Die is ontwikkeld door VX Company. Vroeger had je dat niet nodig, want er stond overal een brugwachter om voor jou de brug te openen. Maar nu moet je dus de hele tijd wachten want er zijn geen brugwachters, maar gelukkig kun je dat op je app in de gaten houden.

VX Company hanteert dezelfde logica, maar dan andersom. Zo lezen we op de site: “Inwoners van de provincie Noord-Holland staan minder lang te wachten voor een open brug. In opdracht van de provincie heeft VX Company het gebruiksvriendelijke dashboard van het Brug Management Systeem ontwikkeld.” We vatten de logica even samen: Boten moeten langer wachten <=> inwoners hoeven minder lang te wachten. Helaas is dat maar half waar, want als de brugwachter op de fiets of auto door de file naar de andere brug moet, sta je als inwoner toch heel lang te wachten. En als de brugwachter dan even niet oplet, bungelt er zo een ongeduldige fietser of plonst er een auto in het water.

Hartstikke handig, behalve voor het scheepvaartverkeer, ongeduldige mensen in het algemeen en natuurlijk alle astmapatiënten die nu én de rook van al die vervuilende schepen  moeten inademen én de rook van de vele files voor de openstaande brug waaronder ook de brugwachter die dus als enige de file op kan lossen.Het had nog erger kunnen zijn, natuurlijk. Dat wordt het over een x-aantal jaar als alle vrachttransporten weer met de tientallen nog vervuilender vrachtwagens gaan die een vrachtschip normaliter vervangt, zodat het vrachtschip half leeg staat te ronken voor een brug, terwijl de vervuilendere vrachtwagens wachten op de komst van de brugwachter op afstand.

Dystopische toekomst

“Het begin van de toekomst.” Zo noemt de Noord-Hollandse gedeputeerde Elisabeth Post het systeem dat in opdracht van die provincie is ontwikkeld. Het Brug Management Systeem is onderdeel van het project Blauwe Golf. In 2015 is dit project bij veertig bruggen ingevoerd, waardoor de wachttijden werden teruggedrongen voor weg- en waterverkeer. Hierdoor is het afgelopen jaar ongeveer 250.000 euro bespaard aan maatschappelijke baten. In 2017 zullen 130 bruggen en sluizen zijn opgenomen in de Blauwe Golf. Dan gaan de maatschappelijke baten oplopen tot 1,5 tot 3 miljoen euro per jaar. Dat is dus rechtstreeks het salaris van mevrouw de brugwachter dat Noord-Holland zich bespaart.

Bovendien zou met het programma “centrale bediening bruggen en sluizen” veel bruggen op afstand worden bediend. Op deze centrale worden tot en met 2020 in totaal 44 bruggen en sluizen in Noord-Holland aangesloten. De ambitie is om vanaf 2021 nog 36 bruggen en sluizen van andere beheerders aan te sluiten op een tweede bediencentrale.

Actuele informatie over de brugbediening staat op de website vaarweginformatie.nl en in de app van RiverGuide. Bekijk hier een overzicht van de provinciale bruggen(pdf). Vragen over brugbediening kunnen ook gesteld worden aan het servicepunt van de provincie Noord-Holland via 0800 – 0200 600 (gratis) of per mail: servicepunt@noord-holland.nl.

https://www.rtlnieuws.nl/geld-en-werk/artikel/209466/provincie-laat-brugwachters-middeleeuws-wurgcontract-tekenen

https://www.at5.nl/artikelen/195571/te-weinig-brugwachters-mogelijk-vertraging-bij-bruggen-en-sluizen

https://www.rtlz.nl/life/carriere/artikel/4806911/waterbeheer-natuurbeheer-brugwachters-cao-lonen?fbclid=IwAR2MNLTxoDuRhbJA8_eA8YNCm3YMAVkCcug1PRIwcjvqBFsjJMzUy2PQOk8

Zie ook eerder op Aanbestedingsnieuws:

Amsterdam gunt controle bruggen aan Antea

Innovaties en verduurzaming in de binnenvaart vraagt om overheidsingrijpen.

redactie Auteur

Geef een reactie