Aanbesteding Valleilijn afgeblazen – Aanbestedingsnieuws
KlussenKlussen

Aanbesteding Valleilijn afgeblazen

Een Aanbesteding van de Valleilijn tussen Ede -Wageningen en Amersfoort, ook wel de kippenlijn genoemd, gaat niet door. De aanbesteding was al uitgesteld vanwege corona. Op de uitgestelde aanbesteding kwamen geen inschrijvingen. Er komt nu een noodconcessie die aan de huidige vervoerder, Connexxion wordt verleend. Dat berichtten diverse lokale Gelderse media.

Op TenderNed en Negometrix vond Aanbestedingsnieuws de aanbesteding terug. Het gaat om een concessieovereenkomst die zou lopen tot 2036. De concessie deadline was eerder verschoven van 19 mei naar 24 augustus 2020, vanwege “de actuele ontwikkelingen rond het Coronavirus en de gevolgen hiervan  [die]voor het openbaar vervoer uitzonderlijk en ingrijpend zijn”. Door de maatregelen is het aantal reizigers sterk teruggelopen.

Provincie Gelderland is verantwoordelijk voor het regionale openbaar vervoer. Iedere 10 of 15 jaar krijgen vervoerbedrijven de kans om een concessie te verwerven via een openbare aanbesteding. De vervoerder die de aanbesteding wint krijgt het alleenrecht om in een bepaalde regio te rijden. Eind 2021 loopt de concessie voor de treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen, de Valleilijn, af. Op 8 oktober 2019 hebben Gedeputeerde Staten het ontwerp-Programma van Eisen voor de volgende concessieperiode, december 2021 – december 2036, opengesteld voor inspraak. Op basis van reacties van andere overheden, vervoerders, reizigersorganisatie ROCOV en ProRail is het document aangepast. De belangrijkste aanpassing is dat inschrijvers de mogelijkheid krijgen een aanbieding te doen om de zomerdienstregeling in te korten of zelfs te schrappen. Voor de treindienst is een maximum bedrag gereserveerd, van 6,1 miljoen.

©Connexxion 2020

Reizigers hielden een petitie juist voor een uitbreiding van de lijn naar een kwartierslijn (nu is het een halfuurslijn) en ook de Christenunie en andere politieke partijen maakten zich daar hard voor. Het Rocov had zich nog positief uitgelaten over de Nieuwe Uitgangspunten:
• Op elke rit reist een steward mee
• Het Tarievenhuis Oost wordt ook van toepassing op de Valleilijn
• De nieuwe merknaam RRReis wordt toegepast op de Valleilijn
• Elk station heeft een kaartautomaat.

het Rocov zei toen:

Uiteraard betreurt het ROCOV de “ingekrompen scope” van de Valleilijn, waardoor verlenging van de
lijn naar Utrecht enerzijds en Arnhem anderzijds niet mogelijk is en de gewenste frequentieverhoging
tussen Barneveld Zuid en Ede-Wageningen achterwege blijft. Gemiste kansen om de rol van de
Valleilijn als drager van de mobiliteit in de regio FoodValley te vergroten

Misschien dat dat over 2 jaar wel kan worden meegenomen…

https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/2461098/Geen-enkel-bedrijf-wil-de-Valleilijn-gaan-runnen-vanwege-corona

https://www.stadnijkerk.nl/lokaal/verkeer-en-vervoer/358879/provincie-gelderland-komt-met-noodconcessie-voor-valleilijn

https://www.treinreiziger.nl/aanbesteding-valleilijn-amersfoort-ede-mislukt-geen-inschrijvers/

 

Bol.com AlgemeenBol.com Algemeen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *