Start aanbesteding treindienst Amersfoort-Ede/Wageningen – Aanbestedingsnieuws

Start aanbesteding treindienst Amersfoort-Ede/Wageningen

©Connexxion 2020

De aanbesteding voor de treindienst Amersfoort-Ede/Wageningen start. De huidige dienstregeling wordt hierbij uitgevraagd. Vervoerbedrijven kunnen de komende vier maanden een aanbieding doen. In maart 2023 wordt bekend wie de nieuwe vervoerder wordt vanaf december 2023 voor deze treindienst. Dan loopt het huidige contract af.

Het programma van Eisen voor de treindienst stond vanaf 21 juni 2022 open voor inspraak. Er kwamen reacties van vervoerders, ProRail en de reizigersorganisatie ROCOV en de gemeenten in het vervoersgebied. In de inspraakreacties werd onder andere gevraagd om het doortrekken van de treindienst naar Arnhem Centraal. Nu moeten reizigers overstappen op Ede-Wageningen. Ook kwam de vraag om een kwartierdienst over de gehele lijn. Voor beiden is nu geen aanleiding noch budget. Dit heeft te maken met de sterk stijgende kosten van energie, de loonkosten en de nog steeds achterblijvende reizigersaantallen ten opzichte van 2019 voor de coronacrisis. Het programma van Eisen is naar aanleiding van de inspraak op een paar kleinere punten aangepast. Zo zijn de eisen rond de organisatie voor het platform RRReis verduidelijkt.

De nieuwe vervoerder moet de huidige zeven treinstellen overnemen. Er wordt geïnvesteerd in de modernisering van de treinstellen, waarbij de huisstijl RRReis wordt geïntroduceerd. Inschrijvers worden uitgedaagd om met voorstellen te komen waardoor het comfort en de beleving toenemen. Op dit moment hebben twee treinstellen toiletten én op de stations zijn toiletten. In de aanbesteding is vastgehouden aan de huidige financiële kaders en beleid. Dat betekent dat de toiletvoorziening blijft zoals deze nu is.

De concessie wordt gegund op basis van het gunningscriterium beste prijs-kwaliteitsverhouding. Het criterium prijs telt voor 50% mee. De score op het overige deel wordt bepaald op basis van het materieelplan (25%), het kwaliteitsplan (15%) en het personeelsplan (10%).

Voor deze concessie wordt de provincie opbrengstverantwoordelijk: de inkomsten uit de kaartverkoop gaan naar de provincie en daarmee ook het risico als de opbrengst tegenvalt. De provincie betaalt een vaste vergoeding van maximaal 13 miljoen euro aan de vervoerder. Zo kan de huidige dienstregeling gereden worden ondanks dat er minder mensen met de trein reizen dan voor de coronacrisis. Hoe hoog de inkomsten zullen zijn voor de provincie is nog niet bekend. Dat is afhankelijk van de terugkeer van de reizigers. Het totale structurele budget van de provincie is zo’n 520 miljoen euro. Hiervan is een bedrag van 127 miljoen voor openbaar vervoer met bus en trein en het deeltaxisysteem HaltetraxRRReis gereserveerd.

De energiecrisis raakt de OV-sector hard. Op de Valleilijn rijden elektrische treinen. Maar ook elektriciteit is fors duurder geworden. Bij andere concessies zijn de effecten nog groter. Dit was de directe aanleiding om zelfs in de noodconcessie Veluwe-Zuid weer met dieselbussen te gaan rijden in plaats van elektrische bussen.

https://www.tenderned.nl/aankondigingen/overzicht/265033

zie ook Aanbesteding Valleilijn afgeblazen (aug 2020)

 

Bron: Provincie Gelderland

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *