VolkerRail legt Theemswegtracé aan in Haven Rotterdam – Aanbestedingsnieuws

VolkerRail legt Theemswegtracé aan in Haven Rotterdam

VolkerRail begint in januari met de aanleg van het spoor op het 4 kilometer lange viaduct van het Theemswegtracé. Dan draagt het bouwteam van SaVe het betonnen viaduct over aan VolkerRail.

Het Theemswegtracé is een oplossing voor de problematiek bij de Calandbrug bij Rozenburg. Deze stalen hefbrug voor trein-, weg- en langzaam verkeer in het Rotterdamse havengebied is de verbindende schakel in de Betuweroute naar het Europese achterland. Voor de zeescheepvaart vormt de hefbrug de toegang naar de Brittanniëhaven.

Het nieuwe spoortracé loopt via de Theemsweg, over de Rozenbrugsluis, langs de Neckarweg en over de Thomassentunnel. Het beslaat een lengte van circa 4 kilometer en bestaat voor een groot deel uit een verhoogd spoorviaduct, zodat kruisingen met overige infrastructuur (auto- en vaarwegen, kabels en leidingen) ongelijkvloers gerealiseerd kunnen worden. Het is eigenlijk één grote fly-over over de industrie van de Botlek.

Goede bereikbaarheid en een goede verbinding met het achterland zijn van groot belang voor de haven van Rotterdam. Zowel over weg als over spoor en water. Om die reden investeert Havenbedrijf Rotterdam in het Theemswegtracé, samen met het Rijk en de Europese Unie. Havenbedrijf Rotterdam en ProRail werken nauw samen aan de verlegging van de havenspoorlijn.

Inmiddels is het nieuwe spoortracé prominent aanwezig langs de Theemsweg. De aanleg ervan kwam tot stand in samenwerking en afstemming met de omliggende bedrijven. De projectomgeving is op de proef gesteld met de nodige omleidingen en afsluitingen en er is veel overleg geweest met de ‘buren’ over de uitvoering. Het bouwteam van SaVe zet de komende maanden de puntjes op de i van de onderbouw. Zo moet de bouwcombinatie in afstemming met de betrokken bedrijven nog enkele afrondende werkzaamheden uitvoeren.

VolkerRail is inmiddels gestart met de voorbereidende werkzaamheden op het kunstwerk.

©Volkerrail 2020

Al het materiaal en werkverkeer zal bij via de N15Y en een tijdelijke oprit het kunstwerk op gaan en bij de Merseyweg (zuid) via een afrit er weer af. Door deze logistiek worden Theemsweg en Neckarweg zo veel mogelijk ontlast. Hierdoor zullen de N15Y (doorgaand verkeer over de Calandbrug richting Maasvlakte) en Merseyweg tot einde project afgesloten blijven, zoals nu al het geval is.

Tot eind 2021 blijft de omleidingsroute voor verkeer over de Calandbrug met bestemming Maasvlakte van kracht. Het doorgaande verkeer wordt omgeleid via de rotonde Saarweg naar de Moezelweg, om ter hoogte van de Merwedeweg weer de A15 op te kunnen rijden.

De Merseyweg (zuid) blijft tot voorjaar 2022 afgesloten. Verkeer wordt omgeleid via de Botlekweg en de Clydeweg. Het fietspad blijft beschikbaar.

Bron: Volkerrail/Havenbedrijf Rotterdam, 22 december 2020

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *