Vlootvervanging RV Pelagia II

VO Pelagia II
Foto: NIOZ

De Stichting Nederlandse Wetenschappelijk Onderzoek Instituten (NWO-I) heeft een Europese aanbesteding,  mededingingsprocedure met onderhandeling geplaatst voor de vervanging van de Pelagia II.  Aanbestedende dienst beheert ten behoeve van de mariene en maritieme onderzoekgemeenschap de zeegaande onderzoeksfaciliteiten via haar afdeling NMF (Nationale Mariene onderzoek Faciliteiten).
Onder deze afdeling valt het schip RV Pelagia. RV Pelagia is aan het eind van haar levensduur en dient vanuit het oogpunt van techniek, ergonomie, veiligheid en duurzaamheid vervangen te worden. De aanbestedende dienst wenst met het oog op het voorgaande een opdrachtnemer te contracteren die het door opdrachtgever te verstrekken conceptueel ontwerp uitwerkt tot een detailontwerp en de RV Pelagia II realiseert.

Het nieuwe schip zal varen onder de Nederlandse vlag en voldoen aan de eisen van de Inspectie Leefomgeving en Transport, de Arbeidsomstandighedenwet en gebouwd worden onder toezicht van een erkend classificatiebureau. Het conceptueel ontwerp betreft een gedeeltelijk stalen en aluminium romp en aluminium opbouw ocean going research schip met hoofdafmetingen LOA 75 m, breedte 17 m, diepgang 5 meter en deplacement ca 3.300 ton. Het schip is geschikt voor wereldwijde operaties, heeft IJsklasse 1C, DP-2, een endurance van ca 40 dagen en kan 46 opvarenden huisvesten. De maximale snelheid is 12 knoop, de kruissnelheid 9 knoop. Het schip is voorzien van een groot werkdek achter en stuurboord tot in de midscheeps, een A-frame achterop en een 2e A-frame stuurboord midscheeps, plus een hangar voor wetenschappelijke diepzee-apparatuur. Boven op de hangar zijn de diepzeelieren geplaatst. Midden in het schip is een drop-keel gepositioneerd, die tot 3 meter onder het vlak kan uitsteken. Het schip is voorzien van acoustische opnemers zoals multibeam-sensoren. Het schip moet geschikt zijn om oceanografische operaties tot in hogere sea states te kunnen blijven uitvoeren; acceptabele scheepsbewegingen zijn van groot belang. Daarnaast zal het schip ook functioneren als living lab voor de maritieme sector. Het schip wordt gebouwd voor een economische en technische levensduur van tenminste 30 jaar. De formele oplevering van het schip zal binnen ca. 2 jaar na opdrachtverstrekking zijn.

De huidige Pelagia is gebouwd in 1991 en is daarmee relatief gezien een oude dame in de internationale onderzoeksvloot. De verschillende onderzoekers die van het schip gebruikmaken, hebben de afgelopen jaren dan ook hun wensenlijstjes voor de Pekagia II al ingevuld: waar moet hun ideale varende werkplaats aan voldoen? De nieuwe Pelagia moet de komende decennia niet alleen het mariene onderzoek van Nederland bedienen, maar wordt ook een drijvend laboratorium voor schone, maritieme innovatie.

Bron: NIOZ/Tenderned 9 juli 2020 https://www.tenderned.nl/tenderned-tap/aankondigingen/199867

 

redactie Auteur

Geef een reactie