Vlaanderen koopt innovatieve watertruck in met Europese subsidie – Aanbestedingsnieuws

Vlaanderen koopt innovatieve watertruck in met Europese subsidie

Vlaanderen heeft een aanbesteding gegund aan Concordia Group uit het Nederlandse Werkendam voor 18 innovatieve duwbakken. Het project is gesubsidiëerd via het Innovation and Networks Executive Agency (INEA) van de Europese Commissie. Met de gunning van de opdracht aan Concordia Group voor het bouwen van de duwbakken voor project Watertruck+ is volgens Concordia: “een belangrijke stap gezet om de heropleving van vrachtvervoer over kleine binnenwateren te realiseren.”

Dat Watertruck+ project is een Europees project. Het krijgt steun van de Europese Commissie maar niet van de schippers, die bang zijn lading kwijt te raken aan de watertrucks. Watertruck+ is een project dat valt onder Connecting Europe Facility – CEF 2014. Dat is een investeringsfonds voor “gerichte investeringen in infrastructuur op Europees niveau”. Het project loopt van 2014 tot 2020 en stelt de geleidelijke invoering van het Watertruck-concept tot doel. Deze geleidelijke invoering bestaat uit drie stappen: het zoeken naar een lange termijn oplossing, een testfase en de lancering.

Het idee van Concordia voor de uitvoering van dat Watertruck+ bestaat uit kleine, al dan niet zelf-varende bakken. Die bakken worden geladen aan kades langs kleine waterwegen. Kleine ondernemers die aan het water zijn gelegen kunnen zo hun lading transporteren. Vandaar uit vertrekken ze naar de grotere vaarwegen om vervolgens in konvooi verder te varen.

©Zaz 2017, Kanaal Bocholt Herentals

De 18 duwbakken zijn volgens een innovatief design ontworpen en kunnen modulair worden ingezet.

De 18 laadbakken worden naar verwachting in België en in Noord-Frankrijk [red AN: oh, dat is “Europees niveau”] ingezet. De Europese Unie heeft 23 miljoen uitgetrokken voor het totale project. De totale kostprijs voor de inkooporder bedraagt €9.545.000. De precieze opdracht omvat:

  • Het bouwen van 10 zelf-aangedreven duwbakken van de CEMT klasse I met een lengte van 38,50 meter, een breedte van 5,05 meter en een diepgang van 2,80 meter. Hiervan worden 6 eenheden uitgerust met een boegschroef en 4 eenheden met een boeg- en een hekschroef.
  • Het bouwen van 2 duwbakken van de CEMT klasse II “short” met een lengte van 40,00 meter, een breedte van 6,60 meter en een diepgang van 2,80 meter, niet zelf-aangedreven.
  • Het bouwen van 6 duwbakken van de CEMT klasse II “long” met een lengte van 50,00 meter, een breedte van 6,60 meter en een diepgang van 2,80 meter, waarvan 3 eenheden uitgerust zijn met een boegschroef.

De Watertruck-vloot zal geëxploiteerd worden door de private operatoren Group De Cloedt (B) en André Celis (B) op tajecten   in Vlaanderen en Noord-Frankrijk. Er worden nog operatoren gezocht. Die kunnen zich melden via de call III dat is een “marktverkenning” die nog loopt tot 15 januari 2018 om 10:00.

Dominique Van Hecke, voorzitter Watertruck+ bvba: “Deze 18 vaartuigen zullen, gedurende de looptijd van het proefproject, jaarlijks bijna 300.000 ton vervoeren. Dit is het equivalent van meer dan 15.000 vrachtwagenritten per jaar. De ladingen bestaan uit nieuwe stromen en uit ladingen die nu via de weg vervoerd worden.” Hoeveel ladingen concreet worden bespaard, is nog niet bekend. De Europese Commissie berichtte in 2016 dat het niet de bedoeling is dat de watertrucks alleen vervangende lading op zich nemen.

We gaa het meemaken. De eerste duwbakken zullen vanaf het voorjaar 2018 worden opgeleverd.

Bron: Concordia Group / Watertruck, 27 december 2017

http://www.concordiagroup.nl/news/watertruck

http://www.watertruckplus.eu/nl/

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Translate »