Veel klachten over nieuwe vervoerder EBZ in Zaandam – Aanbestedingsnieuws

Veel klachten over nieuwe vervoerder EBZ in Zaandam

©EBS 2023

Zaanstad dreigt EBS al in de eerste wittebroodsweken van de nieuwe concessie met een boete na een klachtenregen van 400 meldingen bij EBS. De dienstregeling beloofde meer, al is de directe buslijn naar Amsterdam CS vervallen. De bus van Purmerend naar Amsterdam reed ook een paar uur niet, en matrixborden kloppen niet.

Volgens EBS is een probleem dat er geen bussen zijn geleverd, en daarnaast dat er niet zoveel personeel is meegekomen met de nieuwe concessie als verwacht. Op 1100 bushaltes hangt verkeerde informatie, nog van Connexxion. In principe is de dienstregeling juist met 20% uitgebreid. Bus 67 is wel omgeleid en de bussen kunnen in verband met werkzaamheden bij Amsterdam Centraal ook niet verder dan naar Amsterdam Noord, zo meldt de website van EBS.

Verantwoordelijk CDA-wethouder Gerard Slegers heeft een pittig gesprek gevoerd met EBS, dat nu Engelssprekende buschauffeurs inzet om de dienstregeling te kunnen uitvoeren, blijkens de raadsinformatie van Zaanstad.

Jos Kerkhoven van Democratisch Zaanstad was als enige raadsfractie al voor het ingaan van de nieuwe dienstregeling kritische vragen gesteld, gericht op het beleid van het bestuur. Dat doet Aanbestedingsnieuws afvragen of de overgang van concessiehouders wel goed ingeregeld is en dat is geen verantwoordelijkheid van de concessiehouder alleen.

Op dit moment is het nog steeds niet mogelijk reis- en prijsinformatie te raadplegen op busstations en bij haltes. Daarover heeft Democratisch Zaanstad de volgende actualiteitsvragen aan de wethouder.

Wanneer we zoeken naar, bijvoorbeeld, een busrit overdag, van Zaandam naar Krommenie, dan
constateren wij dat er geen ritprijzen beschikbaar zijn.
1. Wat vindt de wethouder ervan dat dat de ritprijzen, drie dagen voor de start van de dienstverlening
door EBS, nog niet beschikbaar zijn, behalve voor het nachtnet? Zoals gezegd is de reis -en prijsinformatie nog niet beschikbaar op busstations en bij haltes. Daarnaast heeft EBS in tegenstelling tot Connexxion, geen app waarmee reizigers hun reis kunnen plannen.
2. Waarom heeft EBS geen app en wordt deze op termijn wel beschikbaar voor reizigers?
Naast de informatievoorziening voor de reiziger zijn er problemen om de dienstverlening tijdig op orde
te hebben. Om voldoende chauffeurs beschikbaar te hebben, heeft EBS ervoor gekozen om
Engelssprekende chauffeurs in te huren. Wij kunnen ons voorstellen dat niet iedereen de Engels taal
machtig is. Dit kan mogelijk tot onveilige situaties leiden bij ongeregeldheden of ongevallen.
3. Hoe beoordeelt de wethouder de keuze van EBS om met Engels sprekende chauffeurs te werken,
als het gaat over de dienstverlening die verwacht mag worden van EBS, op basis van de concessie?
Jos Kerkhoven
Raadslid Democratisch Zaanstad

 

Bewoner Dustin Benjamins heeft een onafhankelijk klachtenmeldpunt geopend via: klachtebszaanstreek@gmail.com, zie ook:

https://www.nhnieuws.nl/nieuws/329357/nieuwe-zaanse-buslijn-is-zon-groot-drama-dat-dustin-zn-eigen-klachtenlijn-heeft-geopend?fbclid=IwAR0tVPA6h82NE16Uu6cL92fEl2z88zjcrsy0_j9_IdAOQgLF1p7-Nx2jCLY

https://www.nhnieuws.nl/nieuws/329414/ebs-moet-voor-1-januari-busvervoer-op-orde-hebben-uitval-is-grootste-probleem

https://www.nhnieuws.nl/nieuws/329332/vervoerregio-amsterdam-maakt-zich-grote-zorgen-over-bussen-ebs

Eerder op Aanbestedingsnieuws: Connexxion neemt afscheid van de Zaanstreek

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *