Vaarverbinding Puttershoek-Zwijndrecht – Aanbestedingsnieuws

Vaarverbinding Puttershoek-Zwijndrecht

Puttershoek. Foto: Google Streetview

De gemeente Hoeksche Waard heeft het voornemen een dienstverlener te vinden voor het aanbieden van een vaarverbinding tussen Puttershoek en Zwijndrecht. De opdracht bestaat uit het beheren en exploiteren van de vaarroute. De veerpont
dient beschikbaar te zijn voor fietsers en voetgangers. 
Als eiland heeft de Hoeksche Waard maar een beperkt aantal verbindingen met het vasteland. Dat maakt de Hoeksche Waard soms kwetsbaar en dit betekent dat er structureel aandacht nodig is voor het behouden en verbeteren van de bereikbaarheid. De vaarverbindingen spelen hierbij een rol. Veer Puttershoek is een fiets-voetveer die Puttershoek en Zwijndrecht verbindt. Deze vaarverbinding stamt uit 1439 en was oorspronkelijk een karreveer. De bouw van de Barendrechtse brug in 1888 en de komst van de auto, waren er de oorzaak van dat het veer in betekenis afnam. Aan het eind van de jaren ’60 werd de exploitatie van het (toen inmiddels fiets/voet)veer door toenmalige gemeente Puttershoek overgenomen. In 2005 dreigde er een definitief einde te komen aan deze vaarverbinding. Met de inzet van een aantal betrokkenen is dit gelukkig voorkomen. En met resultaat: na jarenlange onzekerheid werd de eeuwenoude vaarverbinding in 2006 gered. En tot op de dag van vandaag is het fiets-voetveer volop in de vaart en is het gebruik verdubbeld. Veer Puttershoek meert in de Hoeksche Waard af in de haven van Puttershoek, nabij Café ‘t Veerhuys, in Zwijndrecht meert het veer af bij De Hooge Nesse/Veerplaat, nabij hotel Ara. Het gebruik is naar schatting ongeveer 50% utilitair en 50% recreatief. In totaal worden er onder normale omstandigheden tussen de 53.000 en de 59.000 passagiers per jaar overgezet. 

Voor het verzorgen van de gevraagde vaarverbinding en het risicodragend beheren en exploiteren van deze vaarverbinding hanteert opdrachtgever een maximale jaarlijkse vergoeding van €103.000, – exclusief BTW per jaar (prijspeil 2022) gedurende de vaste looptijd van de overeenkomst. Deze jaarlijkse vergoeding wordt ook wel exploitatiebijdrage genoemd.
Inschrijvingen met een gevraagde exploitatiebijdrage boven het genoemde plafondbedrag van € 103.000, – worden ongeldig verklaard.

De opdrachtgever heeft binnen de kaders van de bovenvermelde wetgeving de keuze gemaakt voor een Europese openbare procedure. De Economisch Meest Voordelige Inschrijving wordt voor deze opdracht vastgesteld op basis van het
gunningscriterium de beste prijs-kwaliteitsverhouding. De ingangsdatum van deaf te sluiten overeenkomst is 1 juli 2022 en heeft een vaste looptijd van vier en een half  jaar. De vaste looptijd van de overeenkomst zal daarmee vanuit rechtswege eindigen op 31 december 2026. De overeenkomst kan twee keer optioneel worden verlengd voor de duur van twee jaar. De overeenkomst wordt van rechtswege beëindigd na afloop van de vaste termijn of na afloop van een verlenging.

Bron: Tenderned donderdag 3 februari 2022 https://www.tenderned.nl/aankondigingen/overzicht/251294/

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *