Upcycling: praatpaal wordt laadpaal

Eén jaar nadat de praatpalen langs de snelwegen zijn uitgeschakeld en verwijderd, heeft Rijkswaterstaat opnieuw een praatpaal in gebruik. Het gaat om een geupcyclede praatlaadpaal. De oude praatpalen zijn omgebouwd en hebben een nieuwe bestemming als laadpaal.

Ecoleon uit Geldermalsen heeft daarmee deze opdracht binnengesleept. Ecoleon is leverancier van laadpalen zowel voor thuis als voor de openbare weg. In Gieten leverde Ecoleon al eerder blauwe praatpalen bij OV-hubs.  Voor de liefhebber heeft het Ecoleon nog meer laadpraatpalen te koop, voor het opladen van auto’s en fietsen en traditionele communicatie-praatpalen.

©Rijkswaterstaat 2018

 Directeur-generaal Michèle Blom heeft 12 juli in Utrecht als eerste een elektrische auto aangesloten op een laadpraatpaal.

De traditionele praatpaal is geüpcycled tot een modern laadstation waarbij met de nieuwste laadtechnieken tegelijkertijd twee voertuigen kunnen worden opgeladen.

De laadpraatpalen komen bij locaties van Rijkswaterstaat. Op 12 juli 2018 is een laadpraatpaal bij gebouw Westraven in gebruik genomen en later dit jaar volgen onder andere het Topshuis op het werkeiland Neeltje Jans, Verkeerscentrum Nederland in Utrecht en de Automotive Campus in Utrecht.

De laadpraatpalen kunnen voor alle elektrische auto’s worden gebruikt. Rijkswaterstaat heeft op dit moment 100 elektrische auto’s in gebruik. Alle 3.300 praatpalen zijn op 1 juli 2017 uitgeschakeld en vervolgens verwijderd. Om dat “duurzaam te realiseren” heeft Rijkswaterstaat gekozen voor een concept van Ecoleon waarbij de praatpalen zijn geüpcycled.

Ecoleon zegt daar zelf over dat het van Rijkswaterstaat de kans kreeg om alle praatpalen over te kopen en in een nieuwe functie weer in de markt te zetten. “Voordat de herbestemming een feit was, zijn eerst een beperkte hoeveelheid originele praatpalen verkocht aan liefhebbers.”

Bron: Rijkswaterstaat / Ecoleon, 12 juli 2018

redactie Auteur

Geef een reactie