UNCAC herhaalt ambities anticorruptie op 10e COSP conferentie – Aanbestedingsnieuws

UNCAC herhaalt ambities anticorruptie op 10e COSP conferentie

De VN heeft afgelopen 15 december tijdens de 10e bijeenkomst van de COSP Conference of the States Parties opnieuw geschaard achter het verdrag tegen overheidscorruptie genaamd UNCAC. Daar is men kennelijk ook eindelijk wakker uit een tienjarige winterslaap. Het is voor het eerst sinds lange tijd dat de VN belangstelling toont voor de preventie van overheidscorruptie, in het bijzonder via inkoop, dat moet weer meer sustainable en de klokkenluiders moeten beschermd worden.

Dat heeft geleid tot de ‘Atlanta 2023’ resolutie die de focus legt op rekenschap geven aan de conventie en voor het verantwoordelijk houden van staatsactoren voor hun handelingen. Het benadrukt de noodzaak voor overheden om responsief te zijn en verantwoording af te dragen tegen zijn burgers en naar elkander. Saillant detail, Atlanta, de locatie van deze VN conferentie, is ook de vestigingsplaats van CNN maar Aanbestedingsnieuws heeft nu al meer over dit hele verhaal bericht.

Opvallend genoeg was er dit jaar een grote deelname van 2,000 overheidsvertegenwoordigers uit 160 landen, en 900 van maatschappelijke organisaties, de private sector en “jonge mensen”, aldus het persbericht. De conferentie werd toegesprokene door een jeugdlid van de UN Office on Drugs and Crime (UNODC)  Dexter Yang, die pleitte voor een betere samenwerking van jeugd voor jeugd. Zo’n serieus onderwerp en dan een erg grote betrokkenheid van de jeugd afdelingen van de VN. Opvallend.

“We, the youth, are victims of corruption. Victims deprived of opportunities and robbed of the future we dream of. As victims of corruption, we must have a say in solving this problem,” said Dexter Yang.

Resoluties die zijn aangenomen, zijn gericht op key issues zoals het meten van corruptie en het effect van anti-corruptieframeworks, beneficiair eigendom, internationale samenwerking in burgerlijke en administratieve procedures tegen corruptie, corruptie in de private sector en de implementatie van de conventie in kleine eilandstaten en voor de eerste keer issues als aanbesteding, klokkenluidersbescherming en de link tussen corruptie en georganiseerde misdaad.

De redactie van Aanbestedingsnieuws is natuurlijk het meest geïnteresseerd in de Resolutie met betrekking tot aanbesteden, die naar we vermoeden nog niet is gepubliceerd bij het “ter perse gaan” van dit artikel. Het VN-verdrag tegen Corruptie ook op zichzelf voor aanbestedingen, dat wil zeggen voor het structureel ontduiken, ontlopen of anderszins vermijden van de aanbestedingsplicht interessant. Canada, Nederland hebben een paper ingediend bij die sessies waaruit onder meer blijkt dat interpol er ook mee aan de slag is gegaan en ook daaruit blijkt dat het UNCAC verdrag niet zo heel effectief is geweest.

Want dat Interpol heeft al tamelijk veel internationale bevoegdheden tot opsporing, maar spoort desondanks niets op, ook niet nu bewijs tegen zittende politici betrokken bij racketeering van gasbedrijven in de Oekraïene breed uitgemeten op tv is verschenen, en ook niet nu de overheidsinkoop corruptie op het gebied van covid-zorg letterlijk zodanig over de schoenen klotst, dat zelfs een speurcavia het spoor naar toch tenminste sommige daders had moeten kunnen volgen. Nu pas 10 jaar na het ondertekenen van dat UNCAC verdrag bedenkt men daar dat whistleblowers ook bescherming nodig hebben, die whistleblowers hadden er in 2019 wellicht meer aan gehad.

Dat berichtte Aanbestedingsnieuws voor de opletttende lezer nu 4 jaar geleden al, toen de Biden-corruptie ons ook opviel, in het licht van vaccinatie-familiebanden is dit juist ook opmerkelijk dat Nederland met de recent opgedoken WOB-verzoeken naar onder meer intravacc zelf genoeg interne corruptie in de afgelopen 3 regeringen heeft, om te onderzoeken.

It was observed that roughly two decades after the adoption of the UNCAC, many kleptocrats and
their cronies continue to enjoy impunity, because domestic criminal justice systems often face
serious challenges in their fight against impunity. Cross-border financial investigations are extremely
complex and costly, and in some countries there is very limited human, technical and material
capacity. With this in mind, a number of participants expressed support for the proposal to create a
pool of rapidly deployable international investigators, prosecutors and judges specialized in anticorruption cases, who can assist national authorities on an ad hoc basis, at the invitation of a state.
Such a mechanism could consist of a list of experts and adequate funding.
A second challenge is that corrupt elites can sometimes frustrate the enforcement of domestic
criminal law, when directed against themselves or their relatives. In light of these two sides of the
enforcement gap, several participants also expressed support for the long-term option of
establishing an International Anti-Corruption Court, functioning on the principle of complementarity,
which can support states to close the enforcement gap for corruption crimes rising to the level of
grand corruption and to hold the corrupt actors to account. Other participants spoke out against this
proposal, citing resource competition, the limited success of the ICC to date, the danger of bias or a
preference for regional institutions. If domestic enforcement is not possible due to corruption,
particularly in kleptocracies, then third states should resort to corruption-related financial sanctions
and visa restrictions or cooperate through related or parallel prosecutions to ensure that corrupt
leaders are brought to justice in their jurisdictions.

 

Zie ook:

Het persbericht van 15 december:

https://unis.unvienna.org/unis/en/pressrels/2023/uniscp1173.html

Alle vergaderstukken:

https://www.unodc.org/unodc/corruption/COSP/session10.html

De Nederlandse bijdrage:

https://www.unodc.org/documents/treaties/UNCAC/COSP/session10/CAC-COSP-2023-CRP.13.pdf

https://www.parool.nl/nederland/uniek-dit-nederlandse-bedrijf-ontwikkelt-4-coronavaccins~bf242b26/?referrer=https://www.google.com/

en zie eerder op Aanbestedingsnieuws:

Weekendspecial: Biden racketeering toont gebrekkige Internationale anticorruptie handhaving

Smoking gun familiecollusie, consequenties WTO-verdrag?

en in verband met pfizer betrokkenheid opmerkelijke beantwoording van kamervragen van Hugo de Jonge:

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2022/01/03/antwoorden-op-kamervragen-over-grootschalige-fraude-in-het-onderzoek-naar-het-pfizer-vaccin

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *