TriAX wint aanbesteding vernieuwing knooppunt De Nieuwe Meer A10 Zuid
De aanbieding van TriAX is als beste beoordeeld in de aanbesteding van de vernieuwing van het knooppunt De Nieuwe Meer. Dat bericht Rijkswaterstaat in een persbericht van 18 november 2022. Deze voorlopige gunning markeert de start van de verbreding van een van de drukste snelwegen van Nederland: de A10 Zuid. TriAX is een combinatie van Dura Vermeer Divisie Infra B.V., Heijmans Infra B.V. en N.V. BESIX S.A.
‘De inschrijving van TriAX heeft de beste prijs-kwaliteitverhouding. We kijken uit naar de samenwerking en we staan in de startblokken om snel te beginnen met de voorbereidende werkzaamheden. Zuidasdok werkt nu aan station Amsterdam Zuid én aan de weg.’ Ook TriAX-projectdirecteur Bart Heijblom is verheugd. ‘Na een intensieve maar soepel verlopen tenderperiode zijn we trots dat we het project knooppunt De Nieuwe Meer mogen gaan maken. We kijken uit naar het voortzetten van de goede samenwerking met het projectteam van Zuidasdok.’
Schinkelbrug
De vernieuwing van de snelweg A10 Zuid start met de grootschalige reconstructie van knooppunt De Nieuwe Meer. Om de veiligheid en doorstroming op de weg te vergroten, scheidt Rijkswaterstaat vanaf dit knooppunt doorgaand verkeer van bestemmingsverkeer. Het aantal rijstroken wordt uitgebreid van 4 naar 6 per rijrichting. Om dit mogelijk te maken, worden 14 viaducten aangepasten komt er een geheel nieuwe fly-over van de A10 Zuid naar de snelweg A4.
Een van de grote uitdagingen tijdens de uitvoering is de zeer beperkte bouwruimte in combinatie met het grote aantal automobilisten, openbaar vervoerreizigers en bootverkeer dat gebruik moet kunnen blijven maken van de infrastructuur op en rondom knooppunt De Nieuwe Meer. TriAX bedacht slimme uitvoeringsmethoden om de hinder voor de bedrijven en omwonenden te beperken en de werkzaamheden te volbrengen binnen de beperkt beschikbare ruimte. ‘We hebben 2 kwalitatief hoogwaardige inschrijvingen gekregen, na een aanbesteding die goed en volgens planning is verlopen’, zegt projectmanager Ferdinand Bockhoudt.
De Schinkelbrug bestaat nu nog uit 5 beweegbare bruggen. Een wordt gesloopt en volgens het persbericht worden er daarvoor 4 nieuwe bruggen gebouwd. Aan de zuidelijke, buitenste brug komt een nieuw fietspad over de Nieuwe Meer. De rijbanen worden van elkaar gescheiden door geluidschermen. Ook wordt stiller asfalt gebruikt. De noordelijke oprit S108 wordt verplaatst om alvast ruimte te maken voor de snelwegtunnel; verkeer rijdt straks voor Tripolis langs de A10 op.
Tunnelaanbesteding op komst
De eerste fase van de reconstructie van knooppunt de Nieuwe Meer bestaat uit voorbereidende werkzaamheden zoals grondonderzoek, het inrichten van bouwterreinen en het verleggen van kabels en leidingen. Deze werkzaamheden starten naar verwachting begin 2023. Volgens de huidige planning zijn alle onderdelen van de reconstructie van knooppunt De Nieuwe Meer uiterlijk in 2031 volledig in gebruik.
In het hart van Zuidas gaat de A10 Zuid ondergronds. De aanbesteding van de bouw van de snelwegtunnels is in voorbereiding. De aanpassing van de A10 Zuid eindigt met de reconstructie van knooppunt Amstel.