Transdev wint tienjarige concessie Gooi en Vechtstreek – Aanbestedingsnieuws

Transdev wint tienjarige concessie Gooi en Vechtstreek

Transdev verzorgt vanaf 11 juli 2021 (tot 2030) het openbaar busvervoer in de Gooi en Vechtstreek. Transdev rijdt dan met alleen maar accu-elektrische bussen en biedt aanzienlijk meer OV aan dan nu het geval is. De provincie heeft besloten de concessie voor het OV in de regio aan Transdev te verlenen, omdat hun inschrijving als beste is beoordeeld.

Transdev start meteen in 2021 met bussen die allemaal accu-elektrisch zijn. Ook de R-netlijn 320 wordt vanaf de start gereden met elektrische bussen. Daarmee wordt de Gooi en Vechtstreek één van de eerste regio’s in Nederland waar het regionaal busvervoer volledig ‘Zero Emissie’ is, dus zonder verontreinigende uitstoot. Dit is een grote stap in de ambitie van de provincie om het openbaar vervoer in Noord-Holland duurzaam te maken.

Transdev zorgt vanaf 2023, als de vrije busbaan HOV in ’t Gooi klaar is, voor fors meer openbaar busvervoer dan in de huidige situatie, tegen vergelijkbare exploitatiekosten. Vooral de R-netlijn 320 (Hilversum – Huizen – Amsterdam Amstel) rijdt zowel in de spits als in de daluren veel vaker. Ook laat Transdev een nieuwe spitslijn rijden tussen Huizen en Utrecht De Uithof. De komst van deze lijn was een wens vanuit de regio en levert reizigers die hier gebruik van maken een flinke tijdwinst op.

Het busnetwerk in de regio blijft qua dekking grotendeels gelijk. Een aantal buslijnen krijgt directere routes en kortere reistijden, waardoor reizigers sneller kunnen overstappen op de trein of R-netlijn 320. Transdev verlaagt op enkele laagbezette lijnen de frequentie, bijvoorbeeld door op bepaalde momenten naar een uurdienst te gaan.

©ZaZ 2019

Een belangrijke verandering is de introductie van een Servicenet in Hilversum. Bij dit Servicenet is veel aandacht voor ouderen en mensen die minder makkelijk zelfstandig reizen. Met deze voorziening helpt Transdev mensen die anders wellicht gebruik maken van de WMO-voorzieningen, om langer zelfstandig met het OV te blijven reizen.

De nieuwe OV-concessie start op 11 juli 2021 en loopt tot 2030. In de eerste fase, tot eind 2022, verandert er nog niet zoveel aan de dienstregeling ten opzichte van nu. In de tweede fase, vanaf 2023 wanneer de vrije busbaan HOV in ’t Gooi is aangelegd, gaat het vervoerplan in zoals Transdev dat heeft aangeboden.

De provincie heeft vanaf 2018 gewerkt aan de Europese aanbestedingsprocedure voor de nieuwe OV-concessie Gooi en Vechtstreek. Op 9 december 2019 eindigde de inschrijvingstermijn. De provincie heeft inschrijvingen ontvangen van de partijen Transdev (zusterorganisatie van Connexxion), EBS en Arriva. Na zorgvuldige beoordeling kwam Transdev eruit als de inschrijving met de beste prijs-kwaliteitverhouding.

Bron, Noord-Holland, 11 maart 2020

Naschrift redactie, de bussen zijn niet van VDL maar van het kleinere merk Ebusco. Dat is een Nederlandse fabrikant met assemblage in China, maar wel met Europese onderdelen. Transdev heeft het Ebusco uitgekozen omdat de bussen een grote range hebben zonder dat ze opgeladen hoeven te worden. “Dit verlaagt de totale operationele kosten als gevolg van laadinfrastructuur en de vermindering van het aantal keren dat een bus moet worden opgeladen”, aldus Transdev tegenover het OV Magazine. RTL Z noemde de Deurnese fabrikant, de Tesla onder de autobussen. Of dat nu goede reclame is?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Translate »