Tenderned ontpianoot en verlelijkt nog verder

Algemeen, Publiceren

TenderNed heeft zijn CMS aangepast. De webdesignster van aanbestedingsnieuws hebben we om een analyse gevraagd. Die blijkt niet zo mals. Naar aanleiding daarvan gaan we ook onze eigen websiteontwerp heroverwegen.

“Het was al niet zo fraai. Een Veredelde Boodschappenlijst. Maar nu is het helemaal rechthoekig en “strak”. Strak, dat is design-slang voor oerlelijk en precies wat de klant vraagt. Een uitgelebberde boodschappenlijst, volledig geschreven met benzinestift!  Daarom moet je een ongeluk naar beneden scrollen en zie je in een oogopslag helemaal niets.

Weer een website naar de designvergeetput waar het Parool ook al in zit vastgeroest. En die lui van die krant krijgen er nog prijzen voor ook! Voor iets waar letterlijk geen vormgeving meer in zit. Van weer andere dikke 50’ers met een flinke burnout.

Arial +20, line spacing 1,5 zodat ze er hun rancuneuze commentaar onder kunnen kalken en met de mobiel ook veel linespacing, zodat je het makkelijk kan aantypen op je mobiel maar verder op geen enkele andere computer op normaal formaat die niet aanraakgestuurd is.

De oorzaak is simpel: vraag een man van 50+ met eender welke niet-ontwerpgerichte hobby naar wat mooi is. Dan krijg je natuurlijk altijd kaal zwart en hoekig met veel te grote letters. Bierbuiken vinden ze ook heel mooi. Dat doet iets met je hersenen. Of waarschijnlijk is er al wat met hun hersenen, anders zaten ze niet op die plek. Je kan ook vragen of hij alvorens de beoordeling te keuren, eerst even zijn bril op wil zetten en zijn viagra in te nemen. Kleur is toch niet verboden?!

Maar onze site is toch ook zwart?

JA! En waarom? Omdat de klant het vraagt.

Maar de eigenaar is toch een vrouw?

Ja en waarom wil ze dat?! Niet omdat het mooi is of zo. En omdat het allemaal zo veel mogelijk op de concurrent moet lijken. En omdat het nou eenmaal default in het  meegeleverde template, waar ook weer ergens een oud geworden nerd van tegen de 50 zijn manager -een ouwe depressieve zak- naar heeft laten kijken.

Het slaat echt helemaal nergens op. Met ontwerp heeft het niets te maken. Dit heeft alles te maken met time management van een organisatie waarin alles tot de bodem wordt uitgekleed. Niemand heeft meer geld ergens voor over. Niemand mag ook maar een minuut extra tijd steken om het naar zijn eigen zin te maken. Vakmanschap wordt niet meer gewaardeerd. Je kijkt er de hele dag naar. Mag het dan mooi zijn? Een beetje mooi?

Geldt dat ook voor als we onze secretaresse moeten uitkiezen?

Nee, maar wel voor de gehele grafische industrie. Van lantarenpaal en shampoofles tot krant en sites. Het is grijs. Grauw. Vierkant. Hoekig. Arial. Met Zwart. en Wit. En Zwart Wit. En grijs. Met design strakke strepen.

De deeplinking is veranderd en bovendien is niet meer duidelijk te zien wanneer de deadline was van inschrijvingen (waar het nu net om gaat, zou je denken). Leuk voor al die ondernemers die op zoek zijn naar een tender voor drukwerk. Daar gaat je order.

Verder is het logo ontpianood. PIANOo is de organisatie die TenderNed heeft opgericht en dat stond eerst prominent in beeld, daarna minder prominent in beeld maar nu helemaal niet meer dus. Zit er soms geen expertisecentrum meer achter. Verbaast me niks. Dat je geen inkoop expertisecentrum wil zijn, zo. Waar hebben ze het in godsnaam ingekocht.

Visie: TenderNed kost 9 miljoen per jaar

Tenderned Datalek -Gemeenten moeten privacywet uitvoeren: niemand houdt toezicht

PIANOo: Let op hoe je ons TenderNed gebruikt

TenderNed schendt privacy gehandicapte leerlingen met publicatie aanbestedingen

 

Geef een reactie