Schipholtunnel bezuinigt op stuwdrukventilators wegtunnels – Aanbestedingsnieuws

Schipholtunnel bezuinigt op stuwdrukventilators wegtunnels

De Schipholtunnel wordt schijnbaar verduurzaamd door te bezuinigen op stuwdrukventilatoren. Dat bericht Prorail. gisteren. Het levert volgens Prorail een fikse energiebesparing op. Stuwdrukventilatoren zijn nodig voor rookbeheersing (van uitlaatgassen) en ventilatie in tunnels. Dat is niet alleen voor normale situaties van belang, maar ook voor het bestrijden van rookontwikkeling bij brand en het creëeren van vluchtwegmogelijkheden. Best gek hoe het kan lopen. In 2019 was er nog een tender voor uitgeschreven en gegund aan Anton Rail & Infra B.V. voor een krappe €1,8 miljoen.

Spoorpro had die nog gevolgd en berichtte er nog over:

De stuwdrukventilatoren zijn een belangrijk onderdeel van de brandveiligheidsvoorzieningen.

Is dat dan nu ineens niet belangrijk meer?

Foto: RDW

De stuwdrukventilatoren helpen tegen backlayering. Dat is het fenomeen dat bij een tunnelbrand de rookontwikkeling niet 1 maar beide kanten uitgaat. Met de ventilatoren trekt de rook hoger over en is er meer gelegenheid eraan te ontsnappen. Door de hoge temperaturen en de vaak zeer toxische rook, die nergens heen kan behalve de tunnel in, is een tunnelbrand zeer gevaarlijk, zowel voor te blussen als om aan te ontsnappen. Brand consumeert de zuurstof in de tunnel, zodat de meest reële ontsnapping is door eruit te lopen, wat verhinderd wordt door de rookontwikkeling. Dat is zo gevaarlijk, dat het bij een grote brand in een tunnel, ook niet meer te blussen valt, volgens de brandweer zie EenVandaag 2015 en Trouw 2000.

Eerder in 2019 berichtte Prorail nog dat het de 52 ventilatoren wilde vervangen wegens achterstallig onderhoud.

Daar bleek ook de zin van Spoorpro aan te zijn ontleend. In de Tender zegt Prorail ook dat de tunnelbuizen erg belangrijk zijn:

De stuwdrukventilatoren zijn een belangrijk onderdeel van de brandveiligheidsvoorzieningen. Om de tunnel veilig te houden is het noodzakelijk de stuwdrukventilatoren te vervangen voor nieuwe stuwdrukventilatoren.

Prorail is niettemin optimistisch over de klimaatverbetering die met de maatregelen behaald wordt:

Als je echt klimaatneutraal wil zijn, moet je beginnen minder energie te gebruiken, stelt Ted Luiten. De adviseur energiebesparing bij ProRail is dan ook blij dat de maatregel die de treinenloop in Schipholtunnel verbetert bovendien een fikse energiebesparing oplevert. Deze maatregel was het initiatief van bouwmanager Abdel el Amrani, die verantwoordelijk was voor de vervanging van 52 stuwdrukventilatoren in de tunnel. Samen vertellen ze over het succesvolle effect.

en  het personeel is ook zo tevreden:

Mooi resultaat, maar de winst is groter. Dat zal te zien zijn op de jaarlijkse elektriciteitsrekening. Abdel legt uit hoe: “Elke keer als de ventilatoren voor niks in actie kwamen, kostte ons dat veel stroom. Nu ze dat niet meer doen, zal dat jaarlijks 10.000 euro schelen. Ook het uitblijven van de TL-verlichting drukt de rekening enigszins.”

Dat blijkt gelijk te staan aan de stroomvoorziening van 31 huishoudens. “Door deze maatregel in de Schipholtunnel besparen we jaarlijks een hoeveelheid energie die vergelijkbaar is met het gebruik van 31 huishoudens per jaar. Dat is een leuke straat met huizen. Leuke straat misschien, maar 31 huishoudens, is dat veel per jaar als je er mensenlevens mee redt en een inferno minder hels maakt. Het nuttige effect van de stuwdrukventilatoren is toch ook niet ontgaan aan Prorail, even verderop in hetzelfde persbericht staat:

Tot voor kort begonnen deze reuzenventilatoren preventief te draaien zodra een trein langer dan twee minuten stil stond in de tunnel. Een stilstaande trein kan namelijk wijzen op een calamiteit met mogelijk vrijkomende gassen of rookontwikkeling als gevolg. De ventilatoren zorgen in dat geval voor de beheersing van deze schadelijke dampen. Daarnaast gaat op zo’n moment ook alle verlichting in de tunnel aan.

Doe deze redactie dan maar een onsje minder “duurzaam” al is het niet echt groen wat er blinkt.

Bron: Prorail, 27 juli 2021

https://www.prorail.nl/nieuws/enorme-energiebesparing-door-slimmere-afstelling-ventilatoren-schipholtunnel

 

De Backlayering bij tunnelbrand is het meest bekend van de tunnelramp bij de Mont Blanc,
en voor wie geen Frans spreekt.
https://www.youtube.com/watch?v=Ma-IqwuvQAs
maar ook nog vers in het geheugen ligt de kabelbaanramp van Kaprun, waar een inferno ontstond, daar de tunnel ook omhoog ging.
Een van de weinige succesvol gebluste tunnelbranden in Slovenië blijkt dat het allerbelangrijkst is er op tijd bij te zijn:
Overigens zijn er veel innovaties waarmee brandweer een dergelijke brand kan bestrijden: de blusrobot, ook een blusturbine van Emicontrols, die 3500 liter water per minuut kan sproeien, en rijdbare ventilatoren. De belangrijkste uitdaging blijft daarmee op het gebied van snelheid. Aanbestedingsnieuws rechtsfilosofisch instinct, lijkt het dan ook zinvol ook in te zetten op het beperken van de brandontwikkeling met de aanleg van geavanceerde tunnelsprinklers, Dat is nu echt iets dat al in het ontwerp hoort te zitten en dus in de Warv Wet aanvullende regels veiligheid wegtunnels (aanvullend op het Bouwbesluit) meegenomen had kunnen worden, maar niet is gebeurd. Dat is namelijk de eigen verantwoordelijkheid van de tunnelbeheerder (art. 5 lid 2). Terwijl daar flink wat keuzes in te maken zijn afhankelijk van de breedte en drukte van de weg.
Zie ook:
En leveranciers:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *