RWS gunt KWS Infra-Volker Rail-DDM verwijderen van Boogbrug Vianen
KWS Infra-Volker Rail-DDM gaat de Boogbrug over de Lek bij Vianen verwijderen. Sinds de ingebruikname van de 2 nieuwe Lekbruggen in de snelweg A2 bij Vianen heeft de Boogbrug geen functie meer voor het wegverkeer. De omgeving is niet te spreken over het verwijderen van de monumentale brug.
Wim van Sijl van de Stichting Behoud Boogbrug wilde juist dat de gemeenten Nieuwegein en Vijfheerenlanden er een monument van maken, zo berichtte de NOS afgelopen juni. Hij is groot fan van de brug over de Lek, die in 1936 werd gebouwd. “Het is de eerste brug ter wereld die helemaal uit stalen platen geconstrueerd is”, zegt hij tegen RTV Utrecht.
De brug was tientallen jaren onderdeel van de A2, maar is sinds 2004 afgesloten voor alle verkeer, dat sindsdien over de naastgelegen Jan Blankenbrug gaat. Rijkswaterstaat heeft het geld niet om de oude brug te onderhouden en wil ervan af. De redactie van Aanbestedingsnieuws vindt dat echt onbegrijpelijk, getuige de lange MIRT-projectenlijst.
KWS Infra-Volker Rail-DDM is winnaar van de aanbesteding die Rijkswaterstaat heeft uitgeschreven voor ontmanteling van de brug. De (voorbereidende) werkzaamheden starten naar verwachting de komende maanden (2020-2021). Wanneer de Boogbrug precies wordt verwijderd, is mede afhankelijk van de planning van de aannemer. Dit zal niet eerder zijn dan najaar 2021.
Medio juli 2020 deden 3 partijen een aanbieding voor deze opdracht. Op 28 oktober werd het werk voorlopig gegund aan KWS Infra-Volker Rail-DDM. De aanbieding van dit bedrijf had de beste prijs-kwaliteitsverhouding. Na het verlopen van de bezwaartermijn is de gunning nu definitief. De stalen Boogbrug over de Lek wordt op zijn vroegst in het najaar van 2021 verwijderd. Om het vaarverkeer zo min mogelijk te belasten, wordt dit binnen 24 uur gedaan.
Het verwijderen van de Boogbrug is mede door de stalen constructie en de omvang van de brug geen alledaags karwei. KWS Infra-Volker Rail-DDM gaat de brug lossnijden en in zijn geheel gecontroleerd omhoogduwen (vijzelen), door middel van heftorens. Vervolgens wordt de constructie met een groot drijvend platform over het water vervoerd naar een alternatieve locatie voor demontage. Voorafgaand neemt KWS Infra-Volker Rail-DDM verschillende maatregelen om de veiligheid te waarborgen en de Uiterwaarde af te schermen.
Er zijn verschillende mogelijkheden onderzocht om de brug te hergebruiken, zowel op de huidige locatie als op een eventuele andere locatie. Geen van deze mogelijkheden bleek realiseerbaar. Wel blijven de hoofdpijlers van de brug aan weerszijde van de Lek na verwijdering staan. Daarmee blijven de unieke rivierkazematten (=bunkers) behouden die in de pijlers zijn gebouwd en die een onderdeel vormen van de Nieuwe Hollandse Waterlinie.
Bron: Rijkswaterstaat, 1 december 2020