Rotterdam experimenteert met watertaxi zonder personeel

Watertaxi Rotterdam onderzoekt samen met een aantal andere partijen of watertaxi’s zonder kapitein kunnen varen. Een watertaxi van het bedrijf krijgt daarvoor speciale technologie aan boord. Binnen het project werkt de watertaxi samen met KPN, Captain AI (Red: ai) en de Erasmus Universiteit.

Mede-oprichter van Captain AI en CEO Vincent Wegener gelooft in een toekomst met kapiteinloze schepen. “Autonome scheepvaart is een revolutie in de scheeps- en havengerelateerde industrieën. Op dit moment zjin meer dan 75% van de ongevallen op zee veroorzaakt door menselijke fouten. Autonome schepen zullen die fouten sterk reduceren.” Het economisch potentiëel is ook duidelijk, de bemanning kost tussen de 10% tot 30% van de scheepskosten, zo stelt Wegener.

De onderzoeksboot is pas gedoopt en uitgerust met speciale sensors. De computers registeren over een langere periode exact alle bewegingen van de watertaxi en het andere scheepvaartverkeer op de Nieuwe Maas. Hiermee kunnen onderzoekers nagaan of het mogelijk is om schepen hun eigen vaarroute veilig te laten varen, zonder dat daarbij de veiligheid in gevaar komt.

De Vliegende Hollander, Albertus Pinkman Ryder; (ook zero-emissie)

De watertaxi MSTX14 die de moderne techniek aan boord krijgt, blijft gewoon varen met een ervaren schipper aan het roer. Wethouder Judith Bokhove doopte het schip dinsdag 2 april. De gemeente Rotterdam ziet het personenvervoer over water als een belangrijke manier om de noord- en zuidkant van de stad duurzaam met elkaar te verbinden. Watertaxi’s kunnen het autogebruik in de stad terugdringen en als ze goed aansluiten op ander openbaar vervoer of op bij deelfietsen, verbetert het de bereikbaarheid in de stad.

Bron: Rotterdam/Captain AI, 3 april 2019

redactie Auteur

Geef een reactie