Prorail werkt aan “datingsite” voor spoormaterialen met EME – Aanbestedingsnieuws

Prorail werkt aan “datingsite” voor spoormaterialen met EME

Prorail werkt aan wat het noemt een “datingsite” voor overgebleven materialen. De bedoeling is dat milieubelastende materialen zoals grind en beton zo eerder en makkelijker worden hergebruikt. Prorail houdt weer de bekende interview met zichzelf techniek, nu met Katja Nelissen, beleidsmedewerkerr.

Zij geeft aan dat het een “digitaal platform” moet worden  “waar we vraag en aanbod van spoormateriaal bij elkaar brengen. We beperken ons eerst tot dwarsliggers, spoorstaven en ballast, omdat we daar veel van hebben en dat overal nodig is.”

Bij de ontwikkeling van het platform wordt ProRail geholpen door de start up Excess Material Exchange (EME). Hun systeem koppelt materialen op basis van functionaliteit en eigenschappen. Op dit moment is de voorbereiding van de pilot in volle gang. Afhankelijk van de resultaten besluiten we hoe we het groter kunnen aanpakken. Katja ziet nu al een groot voordeel: “We krijgen veel beter zicht op de omvang en aard van ons vrijkomende materiaal en de potentiele waarde daarvan. We zien tegelijkertijd waar en wanneer ergens behoefte aan is.”

©Prorail 2020

Aanbestedingsnieuws zocht meer op over Excess Material Exchange. Die is nog nader terug te bekijken op een podcast van De Zwijger, maar dat hebben we niet gedaan want we krijgen televisieogen van alle webinars, vlogs en podcasts. EME maakt een middelenpaspoort aa, heeft daar QR codes voor met track en trace informatie. Het is opgericht door Maayke Damen en Christian van Maaren.

In een case study op hun website staat dat de ambitie van prorail is om in 2030 10% van de materialen te herbruiken. Het gebruikte staal is van hoge kwaliteit en gaat 40 jaar mee. Op dit moment wordt 90% van alle restmateriaal naar Turkije of Azië verscheept, zo meldt EME, om daar te worden omgesmolten. Oplossingen voor hergebruik die EME voor zich ziet zijn onder meer het omsmelten van staal voor brughekjes aan grachten en het hergebruik van spoor voor fietsroutes.

 

Bron: Prorail / EME, 13 oktober 2020

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *