Prorail test duurzame dwarsliggers

Prorail houdt een test met duurzame dwarsliggers. In de “proeftuin” worden 4 soorten bielzen getest. Naast hout en beton gaat het ook om 2 nieuwe soorten: van kunststof en zwavelbeton. Kunststof en zwavelbeton zijn niet eerder gebruikt voor dwarsliggers.

Oorspronkelijk waren alle dwarsliggers (bielzen) op het spoor van hout van beuken. Dat werd met creosoot (teerolie) bewerkt, opdat het langer meeging. Hout dempt de schokken ook beter en zet niet uit bij temperatuurstijgingen. Duitsland had toen al stalen dwarsliggers. Intussen verrijzen langs steeds meer Nederlandse sporen betonnen dwarsliggers.

Die gaan lang mee maar dempen de schokken niet. Al maakt dat niet uit, in onbewoond gebied.“Passerende treinen kunnen hinder veroorzaken door trillingen en geluid”, aldus Lisette van Duin, programmamanager Innovatie bij ProRail. “Daarom zoeken we naar alternatieve dwarsliggers voor stukken spoor waar veel treinen overheen rijden.”

De materialen kunststof en zwavelbeton zijn niet eerder gebruikt voor dwarsliggers. Daarom testen we de nieuwe liggers live op een stuk druk bereden spoor bij Zwolle

©Prorail 2019

. In deze ‘proeftuin’ controleren we continu hoe de liggers zich houden. Ook meten we hun invloed is op de hoeveelheid geluid en trillingen. Daarnaast kijken we hoe de dwarsliggers bijdragen aan de vermindering van CO2-uitstoot. Dat doen we onder meer met sensoren en microfoons.

Van Duin: “Het gave van deze proeftuin is dat we inzicht krijgen in de mogelijkheden van de verschillende soorten dwarsliggers. Zo kijken we welke dwarsliggers passen bij het Nederlandse spoor.”

Bron:
https://www.prorail.nl/nieuws/prorail-test-vier-soorten-duurzame-dwarsliggers

redactie Auteur

Geef een reactie