Prorail test batterijtrein met WINK-trein – Aanbestedingsnieuws

Prorail test batterijtrein met WINK-trein

ProRail en Arriva voeren op 24 en 25 februari testritten uit met een batterijtrein. Hierin kijken we naar oplaadsnelheid, verbruik en de omschakeling van bovenleiding naar batterij. De proefritten voeren we uit op de trajecten Almelo-Mariënberg-Hardenberg (Overijssel) en Arnhem-Doetinchem (Gelderland), waar deels wel en deels geen bovenleiding beschikbaar is.

De samenwerkende overheden kozen voor testen met een bestaande WINK-trein. Dat is gedaan omdat de eerste batterijtrein die met het huidige bovenleidingssysteem (1500 kV) kan rijden nog even op zich laat wachten. Die komt pas eind 2023 op de markt. De bestaande WINK-treinen hebben al een stroomafnemer én batterijen waarin energie opgeslagen wordt die vrijkomt tijdens het remmen. De batterij waarin de trein remenergie opslaat, fungeert in de aangepaste trein als energiebron om de trein aan te drijven. Deze trein is nu als batterijtrein getest op het Nederlandse spoor. De resultaten spelen een grote rol bij de toekomstige inzet van batterijtreinen.

“In Nederland is 15 procent van het spoor nog niet geëlektrificeerd. Dat is 572 kilometer spoor. Eén trein gebruikt per jaar 175.000 liter diesel. ProRail wil dit vanuit duurzaamheidsoogpunt graag veranderen. Tot op heden was volledige elektrificatie het enige alternatief, maar nu komen daar nieuwe alternatieven bij, zoals de batterijtrein. Deze trein is, in combinatie met gedeeltelijke elektrificatie, een kansrijke optie. Wij zijn blij dat we hier niet alleen over praten, maar dit ook testen, in samenwerking met het vervoerders, de drie provincies en het ministerie IenW. Niet praten, maar doen!
Dorothé Wennekendonk, regiodirecteur bij ProRail.

 

Bron: Prorail, 25 februari 2022

©Prorail 2022

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Translate »