Prorail test alles-in-een-lichtmast

ProRail test op station Hardinxveld-Giessendam een nieuwe lichtmast waarin omroep, cameratoezicht, klok, bewegwijzering, sensoren én wifi-ontvangers in één slimme mast zijn gecombineerd. De slimme masten komen ook op de stations Blerick en Vorden. Als de test slaagt, neemt Prorail de masten op in de nieuwe lijn voor stationsmeubilair.
Op de perrons zijn niet alleen masten voor verlichting, maar ook voor omroep, cameratoezicht, klokken, bewegwijzering, sensoren en wifi-ontvangers nodig. Als je al deze apparatuur op één mast monteert lijkt het wel een totempaal. Een losse mast voor elke functie is ook niet wenselijk omdat Prorail juist minder obstakels op stations wil hebben. Dat is prettiger voor blinden en slechtzienden.

In de mast worden alle nieuwe duurzame technieken voor LED-verlichting en geluid gecombineerd. Met slim schakelen en dimmen wordt het energieverbruik tot een minimum teruggebracht. De slimme lichtmast is gemaakt van hergebruikt staal dat volledig te recyclen is. Alle technische elementen zijn makkelijk te demonteren, waardoor ze gemakkelijk zijn te vervangen en te scheiden.

©Prorail 2019

De nieuwe mast is volgens de railinfrastructuur-beheerder eenvoudig en veilig te beheren, past goed in de nieuwe lijn stationsmeubilair en geeft een rustig beeld op de perrons. Prorail wil in 2022 op alle stations duurzame dimbare LED-verlichting hebben.

Bron: Prorail 13 november 2019

redactie Auteur

Geef een reactie