Prorail renovatie Kolenlijn in een keer uitgevoerd – Aanbestedingsnieuws

Prorail renovatie Kolenlijn in een keer uitgevoerd

Prorail heeft in een vrij kort tijdsbestek meerdere stations tegelijk gerenoveerd. Het gaat om de vijf stations tussen Sittard en Heerlen: Geleen Oost, Spaubeek, Schinnen, Nuth en Hoensbroek. De werkzaamheden werden door Dura Vermeer uitgevoerd.

“Het begon met één project en het werden er steeds meer”, zo bericht Prorail. Totdat er zoveel verschillende verbouwplannen lagen voor stations langs ‘de kolenlijn’ tussen Sittard en Heerlen dat Prorail besloot deze samen te voegen tot een grote gecombineerde aanpak.

Voor het werk ligt een grote focus op duurzame bouw en het gebruik van duurzame materialen. Doordat we alle werkzaamheden hebben gebundeld konden we alles uitvoeren in negen dagen, in plaats van meer dan 14 losse stremmingen.Dat heeft als resultaat gehad, dat goedkoper kon worden gewerkt en heeft overlast voor de reizigers verminderd. Zondag 28 november zijn de werkzaamheden afgerond en is het spoor weer in dienst genomen.

©Prorail 2021

Tijdens de renovaties is ook de verlichting vernieuwd. Alle verlichting is vervangen voor ledverlichting, goed voor een besparing op van 70 procent in de stroomkosten. “Dat is veel, want verlichting op stations omvat 15 procent van het totale energieverbruik van ProRail”, zo stelt een woordvoerder. De nieuwe ledverlichting draagt bij aan de sociale veiligheid, is beter te richten op perrons en in de stationshal en heeft minder strooilicht, het uitwaaierende effect van traditionele verlichting. Daardoor hebben omwonenden minder last van lichtvervuiling en zijn perrons beter toegankelijk voor slechtzienden.

Iedereen moet zelfstandig met de trein kunnen reizen. Al hebben de conducteurs van de NS daar weinig boodschap aan, als het gaat om mensen met chronische luchtwegklachten, Prorail heeft de ambitie inclusief te zijn, gelukkig niet laten varen. Ook als je reist met een kinderwagen of een rolstoel of als je een functionele beperking hebt. Prorail maakt de stations toegankelijk voor álle reizigers. Dat houdt in dat alle perrons op de stations op een hoogte van 76 centimeter zijn gebracht zodat reizigers zonder drempels de trein in kunnen stappen.

Niet eerder heeft ProRail zoveel verschillende projecten samengebracht in een gecombineerde aanpak in slechts negen dagen. De vijf stations Geleen Oost, Spaubeek, Schinnen, Nuth en Hoensbroek zijn volledig gerenoveerd en hebben weer een uniforme, moderne uitstraling. De werkzaamheden waren erop gericht de stations weer fris en modern te laten ogen, maar ook om deze toegankelijk te maken voor iedereen. Om dit te kunnen realiseren was een goede planning en afstemming met onder meer de gemeentes, de vervoerders en de aannemers noodzakelijk.

Bron: Prorail, 29 november 2021

NDR: Aanbestedingsnieuws heeft het vermoeden dat het ook om deze aanbesteding gaat, ter waarde van €10,4 miljoen en is gewonnen door Swietelsky Rail Benelux B.V:

https://www.tenderned.nl/tenderned-tap/aankondigingen/242899

Deze aanbesteding vindt plaats als een niet-openbare procedure op grond van het ARN2016 Deel II alsmede de Europese als oproep tot mededinging gepubliceerde Erkenningsregeling ProRail (EP2019), branchedeel Spooraannemers.

Daarvoor werd vorig jaar nog VolkerWessels betrokken.

https://www.gbn.nl/updates/bbv-limburg-2020/

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *