Prorail moet Arriva perrons op hoogte aanpassen – Aanbestedingsnieuws

Prorail moet Arriva perrons op hoogte aanpassen

Vanaf maandag 12 april rijden de nieuwe WINK-treinen in Fryslân en deels in Groningen. Dat zijn Duitse treinen, wink staat voor Wandelbarer Innovativer Nahverkehrs-Kurzzug.  Duitsland rijdt op een andere standaard spoorhoogte. Enkele perrons zijn nog niet op de juiste hoogte voor deze nieuwe treinen. Je moet dan fierljeppen om de trein in en uit te komen. Of zoals het persbericht van Prorail zegt: “Voor de reiziger kan dat op sommige stations gevolgen hebben bij het in- en uitstappen”. … Maar wat voor gevolgen? Een blauw oog en geschaafde knieëen?

Via de spoorwiki vonden we terug hoe het ook weer precies niet zat. Daarom is dit bericht inmiddels gecorrigeerd. De hoogte van een perron in Nederland was na de oorlog 760 mm en opgetrokken naar standaard 840mm. Dit wordt gemeten vanaf bovenkant perron tot bovenkant spoorstaaf. In grote gedeelten van Europa wordt 760mm als maat gehanteerd. Prorail bericht aanvullend:

In Nederland werkt ProRail toe naar drempelvrije stations incl. in/uitstap https://www.prorail.nl/reizen/stations/toegankelijkheid en daar is -zo meldt Prorail- al veel werk in verzet. Onderdeel daarvan: de standaard perronhoogte 76cm gemeten vanaf de spoorstaaf. Lees bijv. hier meer: https://www.gww-bouw.nl/artikel/hoe-moeilijk-kan-het-zijn/
Hoe zit dat in Noord-Nederland? De stations in Friesland en Groningen worden bediend door materieel van Arriva, de zgn GTW. De instaphoogte daarvan ligt bij 80. De WINK komt daar nu bij, die wel op 76 hoogte is. Dat vraagt aanpassing van stations. Perrons die vernieuwd zijn op bijv. Groningen-Leeuwarden liggen allemaal inmiddels op 76, alleen station Groningen is nog in verbouw. En voor alle overige stations, ook in het Noorden, geldt dat 76 of al gerealiseerd is of zullen we waar nodig aanpassing gaan uitvoeren. Goed om te weten: in Groningen rijden komende jaren nog veel GTW treinen. 

De opdracht staat nog niet op Tenderned maar zit er dus wel aan te komen. In de tussentijd biedt Arriva assistentie aan voor reizigers bij het in- en uitstappen van de trein. Bij enkele stations wijkt de hoogte tussen de trein en het perron meer af dan gemiddeld. ProRail, provincies Groningen en Fryslân en Arriva Nederland zijn in gesprek over het aanpassen van de perronhoogtes. Dit

©Prorail 2021

jaar past ProRail de perronhoogtes van Harlingen Haven en Deinum aan. Daarna werkt ProRail ook aan de stations Sneek, Sneek Noord, Workum, Koudum-Molkwerum, Stavoren en Groningen.

Provincies Groningen en Fryslân, Arriva Nederland en ProRail investeren voortdurend in beter treinvervoer. Met de inzet van de nieuwe treinen, rijden er twee typen treinen van Arriva in het noorden. De hoogte van de plank die uitschuift bij het in- en uitstappen verschilt per treintype, maar beide hoogtes voldoen aan de gestelde eisen. Bij de meeste stations zijn de hoogteverschillen tussen het perron en de trein zo klein dat alle reizigers makkelijk in en uit kunnen stappen.

Bron: Prorail, 12 april 2021

Prorail liet ons naar aanleiding hiervan ook nog weten:

De stations in Friesland en Groningen worden bediend door materieel van Arriva, de zgn GTW. De instaphoogte daarvan ligt bij 80. De WINK komt daar nu bij, die wel op 76 hoogte is. Dat vraagt aanpassing van stations. Perrons die vernieuwd zijn op bijv. Groningen-Leeuwarden liggen allemaal inmiddels op 76, alleen station Groningen is nog in verbouw. En voor alle overige stations, ook in het Noorden, geldt dat 76 of al gerealiseerd is of zullen we waar nodig aanpassing gaan uitvoeren. Goed om te weten: in Groningen rijden komende jaren nog veel GTW treinen.

We zijn bij Aanbestedingsnieuws Prorail erg dankbaar voor de aanvullingen en verbeteringen!.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *