Prorail gunt vervanging treindetectiesysteem havenspoorlijn aan Sweco

Sweco heeft met ProRail een raamcontract gesloten om het treindetectiesysteem op de gehele Havenspoorlijn te vervangen. Over 4 percelen moeten 900 secties vervangen worden. Sweco voert voor alle percelen de verkenningsfase uit en voor perceel 1 ook de planuitwerkings- en realisatiefase. Deze opdracht is de eerste grootschalige toepassing van een nieuw type assentellers in Nederland.

©ile:LIRR signals team connecting and testing a track circuit in Harold Interlocking. (ESA LIRR, 12-09-2018) (31376532647).jpg

Sweco en ProRail hebben het project inmiddels samen opgestart. De doelstelling is dat van perceel 1 het nieuwe detectiesysteem eind 2022 is geïnstalleerd. De Rotterdamse Havenspoorlijn, onderdeel van de Betuweroute, is een ruim 50 km lange goederenspoorlijn tussen Barendrecht Vork en Maasvlakte. De levensduur van het huidige treindetectiesysteem eindigt in 2024.

Doelstelling van ProRail is een robuust en toekomstvast nieuw detectie-systeem op basis van een nieuw type assenteller van systeemleverancier Thales onder de naam GAST-NL. Dit type is in Nederland reeds toegepast op projecten in Zwolle en Groningen, maar zal op de Rotterdamse Havenspoorlijn – waar goederenvervoer plaatsvindt – voor het eerst op grote schaal worden uitgerold.

Erik ter Brake, projectleider afdeling Rail bij Sweco Nederland:

Dit is een uitdagende opdracht voor ons, op een buitengewoon interessante projectlocatie. We kijken er enorm naar uit om onze railkennis hier toe te gaan passen. We zijn extra trots dat we gewonnen hebben, aangezien we als team een plan van aanpak moesten opstellen, middenin in de coronacrisis waarbij iedereen thuiswerkte. Iedereen zal zich later deze tender herinneren, qua werkomstandigheden en zeker ook de blijdschap toen we hoorden dat we gewonnen hadden!’

Bron: Sweco, 25 juni 2020

redactie Auteur

Geef een reactie