Prorail experimenteert met Shimlift wig
Prorail houdt een proef met een experimentele wig tussen rails en biels. Met de ShimLift wordt een kusntstof wig geplaatst tussen de dwarsligger en de spoorstaaf, op overwegen. De wig van de firma Kampa moet trillingen tegengaan. Hij is al ingezet als proef in het klein, in Dorst, Oisterwijk en Rijen en bleek daar ook trillingen echt tegen te gaan.
Door de plaatsing van de wig wordt het spoor op het juiste niveau gebracht, zo licht Prorail toe. In 2017 ontving ProRail een sterke toename van klachten. Volgens Prorail bleken die te wijten te zijn aan, “een bepaald type reizigerstrein”, uit eerder onderzoek bleek het te gaan om de TRAXX locomotief.
Deze locomotief heeft zwaardere assen en meer wielonrondheid dan veel andere treinen. Dit type locomotief reed ook voor 2017 al op de Brabantroute, maar toen nog voor goederentreinen met een snelheid van ca 90 kilometer per uur. Nu trekt deze locomotief reizigerswagons met een maximale snelheid van 140 km per uur. Voor 2017 waren er ook al treinen die 140 km per uur reden, maar niet met dit type locomotief. . Bewoners hebben zich verenigd in een belangengroep Rijen Trilt en Oisterwijk Trilt en willen schadevergoedingen.
In april 2018 zei Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu van Veldhoven toe via een kamerbrief dat de zorgen over spoortrillingen van bewoners weliswaar niet altijd gemitigeerd kunnen worden maar dat de omwonenden er vanuit kunnen gaan dat zij in voldoende mate beschermd worden tegen de nadelige omgevingseffecten.
Eind vorig jaar hebben KamPa BV, aannemer BAM en advies- en ingenieursbureau Movares ProRail verzocht een eerste proef te mogen doen met de ShimLift als middel tegen trillingen. Daarbij is gekozen voor de overweg Spoorstraat / Wethouder van Dijklaan in Dorst waar de ShimLift op één van de vier hoeken van de overweg is toegepast. Metingen lieten een significante reductie zien van de trillingen. Na dit eerste positieve resultaat is besloten de proef bij de overweg in Dorst uit te breiden. Dat betekent dat de ShimLift straks op vijf locaties wordt getest:
-Dorst, Spoorstraat / Wethouder van Dijklaan
-Rijen, overweg bij de Julianastraat / Stationsstraat
-Oisterwijk, overweg Moergestelseweg,
-Oisterwijk, overweg Almystraat,
-Oisterwijk, overweg Heusdensebaan/Joannes Lenartzstraat
De uitbreiding van de praktijkproef met de ShimLift start in februari en gaat een jaar duren. Om het effect te meten worden er trillingsmetingen verricht aan enkele omliggende woningen voor en na de toepassing van de ShimLift. Vertegenwoordigers van de bewoners zijn gisterenmiddag bijgepraat en worden actief betrokken bij de proef met het verzoek hun ervaringen met ProRail te delen. Als de praktijkproef voldoende resultaat voor omwonenden oplevert, blijft de ShimLift zitten.
Bron: Prorail 30 januari 2019
Zie ook:
http://www.oisterwijktrilt.nl/wp-content/uploads/2018/07/180423-trillingshinder-spoor-1.pdf