Nieuwe stap in aanbesteding ERTMS
Voor systeemleverancier Alstom treedt een ‘wachtkamerregeling’ in werking. Dat betekent dat Alstom alsnog in aanmerking kan komen voor de dialoogfase wanneer één van de twee gekozen systeemleveranciers voortijdig de dialoog verlaat.
ERTMS is het nieuwe Europese treinbeveiligings- en besturingssysteem, hét digitale platform voor ons spoorwegnetwerk. Dit systeem is van doorslaggevend belang voor verdere innovaties en vergroot bovendien de betrouwbaarheid, punctualiteit en veiligheid. ERTMS is een geavanceerd beveiligingssysteem en zit zowel in de trein als in het spoor. In Nederland zijn de Betuweroute, HSL, Hanzelijn en het spoor tussen Amsterdam en Utrecht al voorzien van ERTMS. In de komende tien jaar wordt ERTMS op
meerdere baanvakken aangelegd, te beginnen tussen Kijfhoek en de Belgische grens. Met ERTMS kan het spoor zich ontwikkelen tot de meest duurzame manier van vervoer in Europa.
De aanbesteding CSS levert over ongeveer een jaar een contract op voor het centrale beveiligingssysteem ERTMS in de infrastructuur. Het gaat om de werving van een leverancier voor ontwikkeling, levering en onderhoud van de ERTMS-infra beveiligingsobjecten en -systemen. Denk daarbij aan Radio Block Centers (RBC), Interlocking (IXL’s), Object controllers, LEU’s en euroBalises. Het gaat om de uitrol van ERTMS standaard Level 2 Baseline 3. Het contract loopt ruim dertig jaar en heeft een omvang van 300 tot 400 miljoen euro.
Bron: Prorail 18 december 2020